اولين سايت مرجع کارتون و کاريکاتور در ايران

 


  1394 / 10 / 16 یوری کوزوبوکین برای همیشه دوستت داریم / مقاله


یوری کوزوبوکین در سال ۱۹۵۰ در روسیه به دنیا آمد و دوران تحصیل را در ولگوگراد گذراند. او در مدرسه روزنامه دیواری به نام " استینگر" با دوستش چاپ می کرد. و این باعث شد که بتواند کارتونیستی حرفه ای شود. کوزوبوکین به عنوان یکی از دانشجویان انستیتو هوانوردی خارکیف در ابتدا تلاش کرد علاقه اش به کارتون را نادیده بگیرد و به تحصیل در رشته مهندسی هوانوردی ادامه داد. یک بار که دانشجویان رشته هوانوردی برای کار تابستانی به سیبری فرستاده شدند و در جاده سازی تیومن، او با کارتونیست و عکاس " وسولود آرسنیف" آشنا شد که به او پیشنهاد کرد آثارش را برای نشریه ملی " کامسومولسکایا پراودا" بفرستد. 


اولین کارتون یوری در سال ۱۹۷۶ چاپ شد که در آمدی برای این کارتونیست علاوه بر حقوق ماهیانه نسبتا کم او به عنوان مهندس طراح هوانوردی کیف در اداره آنتونوف به حساب می آمد.
یوری کوزوبوکین در سال ۱۹۸۳ در زمان تاسیس انجمن کارتونیست های کیف " آرهیگوم" برنده اولین جایزه بین المللی خود شد. این به دلیل طراحی های واضح و روشن و توجه او به همه نژادها و کشورهای مختلف دنیا بود. یوری می توانست به راحتی مشکلات انسانهای سراسر دنیا را در آثارش نشان دهد. او می گوید: " کشیدن کاریکاتورهای بدگمان نسبت به نیکوکاری ودرستی بشر و کارتونهای خشن آسان است اما این کاری نیست که من در آثارم انجام می دهم." 


کارتون های یوری کوزوبوکین اغلب با مسایل و مشکلات انسانی همدردی می کنند. شخصیت های آثار او مردم عادی هستند که درگیر مشکلات روزمره زندگی هستند و به امید معجزه ای که زندگی شان را تغییر دهد. اما حتی یک سرایدار مدرسه جارو به دست یا فقیری خانه به دوش در آثار او افکار بزرگی مانند فلسفه تیتانز در سر دارد: خوب و بد، بخشش و طمع، کوچکی و بزرگی، حس زندگی و آگاهی از ابدیت زندگی و ...
یوری کوزوبوکین بدون تردید از استعدادش آگاه بود و با حداکثر قدرتش کارتون می کشید و تصاویر گرافیکی منحصر به فردش را خلق می کرد. اما هرگز کارتونیستی گوشه نشین و عادی نشد، بلکه همیشه روح خلاقانه و طنز ظریف و البته حس طعنه فردی اش را در آثارش حفظ کرد. 


یکبار او می گفت که در اکثر مواقع نام خانوادگی اش با املای غلط نوشته می شود و این مسئله حتی در مدارک، مقالات روزنامه ها و حتی روی پاکت های نامه نیز اتفاق می افتد. به نظر او مسخره ترین اشتباه نام خانوادگی او در یکی از رسیدهایش بود که نوشته بود " یوری کوزابوکاین". حتی یکبار بعداز افتتاحیه نمایشگاه کاریکاتور در کمپانی هنرمندان پولتاوا تصمیم گرفت برای پیاده روی به خیابانهای شهر برود و سوغاتی شهر پولتا وا را بخرد. در یکی از فروشگاه ها دختر فروشنده با دیدن او با خوشحالی گفت : " اوه، اوه، یوری کازاباکین برای خرید آمده است."


یوری کوزوبوکین برنده مسابقات متعددی شده است که یکی از آنها جایزه بزرگ استانبول بود. او برای دریافت جایزه به استانبول رفت. صدها مهمان در مراسم شروع جشنواره حضور داشتند، حتی رئیس جمهور ترکیه جزو مهمانان بود و سفرای بسیاری از کشورها حضور داشتند اما متاسفانه از اکراین حتی یکی از کارمندان سفارت نیز فرستاده نشده بود و او نه تنها به عنوان برنده جایزه بلکه یکی از نمایندگان اکراین در مراسم حضور پیدا کرده بود.


یوری کوزوبوکین برنده بیش از ۵۰۰ جایزه بین المللی کارتون شده است که بیش از ۱۰۰ جایزه آن جایزه اول بوده است.
او نمایشگاه های انفرادی متعددی درایران، ایتالیا، آلمان، کوبا، لهستان، ترکیه، روسیه، اکراین و فرانسه برگزار کرده است.
یوری کوزوبوکین برنده یکی از بزرگترین جوایز بین المللی دنیا " سنت نیکولاس" به دلیل همکاری گسترده در کمک به نگهداری از کره زمین شده است.او سه سال قبل در چنین روزی دارفانی را وداع گفت.


" به خاطر کسانی که کوزوبوکین را می شناسند و برای کسانی که با آثار او آشنا هستند، می گوئیم که یوری کوزوبوکین برای همیشه دوستت داریم."

برای دیدن گالری آثار هنرمندان کاریکاتوریست با موضوع یوری کوزوبوکین اینجا را کلیک کنید.


یوری کوزوبوکین در سال ۱۹۵۰ در روسیه به دنیا آمد و دوران تحصیل را در ولگوگراد گذراند. او در مدرسه روزنامه دیواری به نام " استینگر ...

Currently unrated








خانه

© 2005-2017 irancartoon.ir All rights reserved.

irancartoon.com
Powered & Hosted by: Gardoon Web Solutions
Gardoon Web Solutions