ایران کارتون:
کیم جونگ جی ( کیم نام فامیل او است) هنرمند کره ای است که در سال ۱۹۷۵ در گویانگ - سی در ایالت کیونگ کی - دو کره جنوبی به دنیا آمد. او در ۱۹ سالگی وارد دانشکده هنرهای زیبا شد و در رشته " هنر و طراحی" فارغ التحصیل شد. سپس در دانشگاه دونگ یویی، بوسان نیز سه سال تحصیل کرد. دانشگاهی که برای رشته های فنی اش شهرت دارد. ۲۳۰۰۰ دانشجوی دانشگاه انگیزه و الهام بخش خوبی برای او بودند. پس از فارغ التحصیلی مانند هر مرد کره ای دیگر به سربازی رفت و در بخش نیروی ویژه خدمت کرد که برای او تجربه خوبی به حساب می آمد که توانست تصاویر سلاح های مختلف را به خاطر بسپارد.
- چگونه می توانید بدون داشتن مرجع و منبع تصویری به این خوبی طراحی کنید؟ آیا روش خاصی را برای یادگیری شخصی به کار برده اید؟
من همیشه چیزها را با دقت نگاه می کنم. در زمان طراحی از منبع و مرجعی استفاده نمی کنم. اما همیشه چنین منابعی را جمع آوری می کنم. آنها را هر روز با دقت نگاه و بررسی می کنم. این کار برایم عادت شده است و انواع و اقسام تصاویر را با هر سبکی بررسی می کنم.
- چگونه می توانید تصاویری چنین عالی مانند پرسپکتیو چشم ماهی خلق کنید؟
من همیشه به پرسپکتیو و فضا فکر می کنم. وقتی طراحی می کشم سعی می کنم از تمام تجربه های ذهنی ام استفاده کنم. هیچ وقت در باره پرسپکتیو چشم ماهی با کسی مشورت نکردم، مانند بررسی فضا برایم طبیعی به نظر می رسید. می توانم یک راز را به شما بگویم و آن اینست که درک و دانستن ابعاد کمک زیادی به درک و طراحی آن می کند.
- از چه زمانی طراحی را شروع کردید و چه کسی و چگونه به شما تعلیم داد؟
من از دوران کودکی طراحی می کشیدم. اولین بار تعطیلات دوم دبیرستان بود که به آکادمی طراحی رفتم. کسی به من تعلیم طراحی نداد. اما در آکادمی با هنر کشور کره کاملا آشنا شدم.
- چگونه بدون داشتن راهنما می توانید طراحی هایی به این زیبایی بکشید؟
به نظر من هرکسی که ذهن و تصورات قوی داشته باشد می تواند این کار را انجام دهد. البته تمرین و تجربه ضروری است. وقتی می خواهید تصوراتتان را به تصویر بکشید باید بی پروا و با دل و جرات باشید. شاید اول سخت به نظر برسد اما با تمرین و ممارست این کار آسان خواهد شد.
- آثار شما بسیار پر انرزی و با پرسپکتیو قوی (مانند پرسپکتیو چشم ماهی) به نظر می رسند. آیا تصویری را به عنوان منبع این پرسپکتیو به کار می برید؟
من تصاویری دارم که بسیار پر انرزی و پویا هستند مثلا یکی از آنها پرسپکتیو چشم ماهی است، اما در زمان طراحی به ندرت نگاهی به آنها می اندازم. اغلب سعی می کنم از تصورات ذهنی ام استفاده کنم. سعی می کنم وقتی تصاویر را می بینم جزئیات را کاملا به خاطر بسپارم.
- وقتی آن طراحی های زیبا را خلق می کنید آیا از قبل تصویر کامل آن را در ذهنتان خلق می کنید یا این که با شرایط موجود به پیش می روید؟
وقتی که شروع به طراحی می کنم اغلب تصویری مبهم و درهم و برهم در ذهن دارم، اما همان طور که به پیش می روم جزئیات را به آن اضافه می کنم.
- می توانید تکنیک طراحی تان را برایم شرح دهید؟ اغلب بینندگان آثار شما را " طراحی های آگاهانه " می نامند، به نظر شما مفهوم آن چیست؟
درست است که من بدون داشتن منبع و مرجع طراحی می کشم، اما بدین معنا نیست که هرگز نگاهی به آنها نمی اندازم. مقصود من این است که تصاویر " اساس" کار من نیستند و از آنها کپی نمی کنم. من دائما به منابع نگاه می کنم و تلاش می کنم آنها را به خاطر بسپارم. این کار خاصی نیست، کاری است که از دوران کودکی انجام می دادم و به آن عادت کرده ام.
- چه نصیحتی به هنرمندان جوان دارید که در کار طراحی موفق تر شوند و چه مطالبی را بخوانند و چه کارهایی انجام دهند؟
همان طور که قبلا اشاره کردم بررسی منابع و مراجع بیشتر و تمرین و ممارست دائم آثار آنها را بهتر خواهد کرد.
- آیا سبک کاری تان را از بررسی آثار هنرمندان دیگر کسب کردید یا به طور طبیعی به آن رسیدید؟
فکر نمی کنم استعدادی در تقلید یا کپی کردن داشته باشم. از جوانی روی موضوعات مورد علاقه ام کار می کردم و این مطالب به طور طبیعی و خود به خود به ذهنم می رسیدند.
- سرگرمی شما زمانی که طراحی نمی کشید چیست؟
من به موتورسواری بسیار علاقمندم اما همسرم اجازه نمی دهد یک موتور بخرم، اما قصد دارم به زودی یک موتور خریداری کنم و مدتی طولانی با آن در یک اتوبان دور افتاده و خلوت موتورسواری کنم.