اولين سايت مرجع کارتون و کاريکاتور در ايران

 


  1395 / 4 / 31 کارتون و کاریکاتور از تمام هنرها وام می گیرد / مصاحبه با علیرضا پاکدل


ایران کارتون:

متولد 1360مشهد. آغاز به کار در زمینه کاریکاتور از سال 73 و همکاری با نشریات گل آقا، بچه ها گل آقا، کیهان کاریکاتور و هفته نامه "توانا". آغاز فعالیت حرفه ای و همکاری با بسیاری از روزنامه ها و نشریات از قبیل هفته نامه طنز و کاریکاتور، "مشرقیه"، روزنامه "شهرآرا"، روزنامه "جام جم"، روزنامه "همشهری"، روزنامه "اعتماد", روزنامه "فرهیختگان"، روزنامه "خراسان"، روزنامه "قانون"، روزنامه "شرق"، سایت تخصصی کارتون و کاریکاتور "نیشخط"، وب سایت خبری تحلیلی "خبرآنلاین"، روزنامه "قدس"، ماهنامه طنز و کاریکاتور "بچه مشهد"، ماهنامه طنز و کاریکاتور "ستون آزاد"، ماهنامه طنز "خط خطی" و همشهری مسافر ... مسئول دفتر کاریکاتور حوزه هنری خراسان رضوی و همکاری با هفته نامه "اتفاقا" (بجنورد) و برپایی نمایشگاه های انفرادی و گروهی کارتون و کاریکاتور داخلی و بین المللی.

طراح کاراکتر در پروژه های انیمیشن متعدد از جمله انیمیشن کوتاه تیر، رزق و روزی، فصل پنجم و ...

چه شد کاریکاتوربه زندگی‌تان راه پیدا کرد؟

از همون دوران کودکی استعداد طراحی و خطاطی در من بود و دوران اولیه تحصیل هم بیشتر به چشم اومد و این که خانواده مادری من هفته نامه گل آقا رو به طور منظم خریداری می کردن و این باعث شد من جذب کاریکاتورهای مطبوعاتی که در این نشریه وجود داشت، بشم و چنان تاثیری گذاشت که تا امروز دارم کارتون و کاریکاتور رو به صورت حرفه ای کار میکنم.

آیا پیش از ورود جدی به حرفه‌ی کاریکاتور، بر سر راه انتخاب هنر و یا هنرهای دیگر قرار گرفته بودید؟

نه گفتم که از همون دوران کودکی طراحی می کردم که مصادف شد با آشنایی من با هنر کارتون و کاریکاتور و یه طورایی مسیر منو مشخص کرد.

مشکلاتی که تا الآن بر سر راه حرفه‌ی تان وجود داشته چه بوده‌اند؟

مشکلاتی مثل: نبود انجمن کاریکاتور، نداشتن حمایت از سوی برخی ارگان های فرهنگی، نبود فضای کار در نشریات شهرستان ها به صورت حرفه ای، آشنا نبودن برخی مسئولین رسانه های نوشتاری اعم از نشریات و روزنامه ها، نبود امنیت شغلی، بها ندادن به هنرمندان شناخته شده در فضای بین المللی در شهر و کشورمون اون طور که در خور یک هنرمند بین المللی می باشد و ...

از چه چیزهایی معمولاً ایده می‌گیرید؟

معمولا از اتفاق های روزمره زندگی و همچنین با نگاه کردن به تصاویر مختلف در طول روز، همچنین مطالعه کردن در مورد موضوع مربوطه که خیلی کمک می کنه به پروسه ایده یابی در کارتون و کاریکاتور

اگر بخواهید «تعریف هنر» در کاریکاتور را  به زبان ساده توضیح دهید چه می‌گویید؟

کارتون رو می تونیم به کارتون مطبوعاتی، کمیک ، طنز سیاه و ... تقسیم کرد که هر کدام تعریف خودشون رو دارن ...کارتون مطبوعاتی بیشتر انتقادی ان  و برای یه تایم مشخص خلق می شن و بیشتر موضوعات روز رو در بر می گیرن ولی کارهای کمیک صرفا می خندونن و کاریکاتور هم خلق تصاویر اشخاص که در آن صفات و خصوصیات بارز فرد یا شیء به نحو اغراق آمیزی مضحک و غیر طبیعی به تصویر کشیده می شه.

هنرهای دیگر مثل موسیقی، ادبیات، تئاتر و... چه تأثیری در زندگی حرفه‌ای شما دارند؟

مطمئنا تاثیراتشون خیلی زیاده و یه جورایی کاریکاتور از تمام این هنرها وام می گیره و استفاده می کنه ... در زندگی حرفه ای هم من با خیلی از هنرمندان این شاخه ها در ارتباطم و از نحوه و چگونگی هر کدوم از این هنرها در کارم استفاده می کنم.

گاهی هنرمندان تحت تأثیر موفقیت‌ها و شهرتی که کسب کرده‌اند قرار می‌گیرند و این موضوع نتایج بدی بر آثارشان به‌جامی‌گذارد. چطور می‌توان از این معضل در امان ماند؟

به نظرم اگر موفقیت و شهرت برای یک هنرمند هدف و بت نشه اون آرتیست میتونه تو مسیر درست به کارش ادامه بده، البته هر دو این موارد تنها باید بهانه ای برای تولید کار فاخر باشه.

یکی از بزرگ‌ترین آرزوهایتان درگذشته چه بوده؟ حالا چیست؟

ورود به عرصه کارتونیست های مطبوعاتی مطرح جهان و فعالیت در نشریات مهم جهان

تابه‌حال شده در روند خلق آثارتان  ناامید بشوید؟ چطور با آن مبارزه کردید؟

نه خوشبختانه این اتفاق روی نداده

شما در جشنواره‌های فراوانی در داخل و خارج مقام کسب کرده‌اید، این مقام‌ها چه تأثیری بر زندگی هنری شما داشته است؟

باعث شده تا سطح کارم رو به حدی برسونم تا بتونم تو فضای بین المللی و داخلی جایگاه خودم رو داشته باشم، انگیزه خوبی هم بوده برای ادامه این مسیر و تولید آثار فاخر در این رشته.

وضعیت کاریکاتور در خراسان و به‌طور مشخص در مشهد چگونه است؟

وضعیت کاریکاتور در خراسان در فضای رقابت در جشنواره خیلی شکوفا بوده تو این سال ها، و ما تونستیم یکی از قطب های بزرگ چه در داخل و چه در خارج به حساب بیایم و هنرمندان این رشته در استان مون تونستن در مجامع بین المللی بدرخشن و برای استان و کشورشون افتخار آفرینی کنن.

صحبت پایانی؟

امیدوارم که کاریکاتور در کشورمون به جایگاه  واقعی خودش دست پیدا کنه و ما شاهد پیشرفت روز افزون هنرمندان این رشته در سرتاسر کشورمون باشیم و فضاهای فعالیت در این رشته که بخش مهم اش مطبوعات هستن بتونن زمینه رو آماده کنند برای جوان ها و نسل های آینده ...

منبع: روزنامه قدس


ایران کارتون:

متولد 1360مشهد. آغاز به کار در زمینه کاریکاتور از سال 73 و همکاری با نشریات گل آقا، بچه ها گل آقا، کیهان کاریکاتور ...

Current rating: 1








خانه

© 2005-2017 irancartoon.ir All rights reserved.

irancartoon.com
Powered & Hosted by: Gardoon Web Solutions
Gardoon Web Solutions