اولين سايت مرجع کارتون و کاريکاتور در ايران

 


  1394 / 7 / 19 مصاحبه با آنجل بولیگان از مکزیک / ایران پايه تاريخ انسان در جهان


آنجل بوليگان كارتونيستي كوبايي است كه در مكزيك زندگي مي كند. او جوايز متعددي در مسابقات بين المللي كارتون كسب كرده است. آثار او قاطعانه اما ساده هستند و نوعي انرژي و آزادي را مي رسانند. مي توانيم تاثير هنر را در آثارش احساس كنيم.

كجا به دنيا آمديد؟

من در 10 مي 1365 در سن آنتونيو دلوس بايوس (San Antonio de los Baios) شهر كوچكي در نزديكي هاوانا (Havana) به دنيا آمدم.

دوران كودكي تان چگونه بود؟ آيا كودكي در ارتباط با هنر داشتيد؟

خانواده من در مزرعه زندگي مي كرد و ما زندگي شادي در اين خانه ای كوچك داشتيم و مي توانستيم مستقيما با طبيعت ارتباط داشته باشيم. وقتي 12 ساله بودم به شهر نقل مكان كرديم. من در اين 12 سال عشق و زندگي با طبيعت را آموختم، طبيعت چيزي بسيار ارزشمند براي من است.

در دوراني كه در روستا زندگي مي كرديم ارتباط كمي با هنرهاي تجسمي داشتم. اين زمان به ساعت هاي كلاس هنر و يا تماشاي كتاب هاي طراحي خلاصه مي شد و اين كار انگيزه بسيار به من مي داد.

از چه زماني طراحي را شروع كرديد؟

وقتي به شهر نقل مكان كرديم فرصت زيادي براي ديدن موزه ها و مجلات مختلف طراحي و كارتون پيدا كردم. روستاي ما سن آنتونيو دلوس بايوس در كوبا به عنوان شهر كارتونيست ها مشهور است. اولين نمايشگاه كارتون كوبا در اوايل قرن بيستم در اين شهر انجام شد. بسياري از كارتونيست هاي مشهور كوبا در آن جا زندگي كرده اند.

در سال 1979 كه من 14 ساله بودم اولين موزه بين المللي طنز آمريكاي لاتين در شهر افتتاح و پس از آن اولين دوسالانه بين المللي طنز در آن جا برگزار شد كه هنوز هم ادامه دارد. با ديدن اين موزه انگيزه زيادي گرفتم و در سال 1980 با طراحي هايم به موزه رفتم و پس از آن اغلب از كتابخانه موزه استفاده مي كردم.

در سال 1981 از من دعوت شد به عنوان كارتونيست جوان در بررسي گروهي نقاشي هاي ديواري دومين دوسالانه بين المللي شركت كنم. در پايان همان سال اولين نمايشگاه انفرادي ام را در گالري محلي برگزار كردم.

آيا در رشته هنري تحصيل كرده ايد؟

من سه سال در رشته هنر دانشگاه هاوانا، كوبا درس خواندم و اين كمك بسياري به من كرد تا در سال 1987 استاد هنرهاي تجسمي شوم.

آيا از همان زمان شروع به كشيدن كارتون كرديد؟

من از سال 1980 شروع به كشيدن كارتون به عنوان هنرمند جوان تازه كار كردم. و از سال 1983 به تدريج طراحي هايم در نشريات منتشر شد.

دوست داريم بدانيم چه وقت تصميم گرفتيد هنرمند شويد؟ آيا در خانواده اي هنرمند بزرگ شديد؟

من در خانواده هنرمند بزرگ نشدم بلكه در روستاي هنرمندان رشد كردم. اما از سال 1981 كه در دوسالانه شركت كردم و اولين نمايشگاه را گذاشتم پي بردم كه سرنوشت من هنرمند شدن است.

نظر خانواده و دوستانتان در اين مورد چه بود و تا چه حد از شما حمايت كردند؟

خانواده ام كمك بسياري به من كردند. آن ها مرا تشويق كردند كه در مورد علاقه ام به كارتون با مدير فرهنگي شهر صحبت كنم. ايشان نيز كمك بسياري در پيشرفت من داشتند.

از چه زماني توانستيد از هنرتان درآمد داشته باشيد؟

پي گيري و تداوم در كارهايم كمك بسياري در يافتن جايگاهم در نشريات كوبايي داشت. بردن جوايز و شناخته شدن درهاي بيش تري را برايم باز كرد.

در سال 1992 تصميم گرفتم به مكزيك بروم زيرا در آن جا شغلي در روزنامه محلي به من پيشنهاد شده بود.

وضعيت كارتون در مكزيك چگونه است؟ آيا كارتونيست هاي حرفه اي زيادي دارد؟

كارتونيست هاي مكزيك هميشه معيار كيفيت در ميان هنرمندان منطقه بودند. تاريخ طنز مكزيك بسيار طولاني است و اين مطلب در نشريات اين كشور كاملا مشخص است. شايد هنرمندان آن جا در موضوعات محدودي كار كنند. اغلب آن ها در مسابقات بين المللي شركت نمي كنند و به همين دليل براي هنرمندان كشورهاي ديگر چندان شناخته شده نيستند. فكر مي كنم مكزيك بايد صدها هنرمند داشته باشد.

كدام هنرمندان بر شكل گيري سبك كاري تان تاثير داشتند؟

منتقدين هنري تاثير بيشتري در شكل گيري سبك طراحي من داشتند تا خودم. اما مي توانيم بگوييم هنرمنداني مانند ديويد لوين (David Levine)، استاينبرگ(Steinberg)، توپور (Topor) و به خصوص هنرمند مكزيكي هليو فلورس نارانجو (Helio Flores Maranjo) نقش مهمي در توجه من به كاريكاتور به عنوان يك هنر داشت.

در زمان طراحي چه فكري داريد؟

به اين فكر مي كنم كه مي خواهم با طراحي هايم چه مطلبي را برسانم و سپس تلاش مي كنم آن را با اصول و طراحي هايم به وضوح نشان دهم. بايد به منظوري كه در ذهنم دارم تمركز كنم.

در كشيدن طراحي مسابقات چه چيزي به شما انگيزه مي داد؟

تلاش مي كردم مطلبي در مورد معجزه بگويم كه در عين حال كمي متفاوت باشد تا از حالت كليشه اي خارج شوم و بتوانم كاري تازه و متفاوت به وجود آورم.

كار مورد علاقه تان چيست؟

مطلب مورد علاقه من كاري است كه به وجود مي آورم كه در آن زمان فقط به آن موضوع فكر مي كنم. اما پس از آن ذهنم به موضوع ديگري توجه مي كند. به همين دليل هميشه فكر مي كنم هنور اثر مورد علاقه ام را خلق نكرده ام.

در حال حاضر در حال كشيدن چه اثري هستيد؟

در حال حاضر در حال كار بر روي طراحي هاي روزنامه مكزيكي ال يونيورسال (El Universal) هستم. همچنين براي مجلات و شركت هاي تبليغاتي و مسابقات بين المللي كارتون و طراحي مي كشم.

آيا تاكنون آلبوم آثارتان را منتشر كرده ايد؟

من فقط دو كتاب طنز كوچك منتشر كردم كه يكي در كوبا و ديگري در مكزيك بود. كتاب ديگري را نيز آماده كرده ام كه در مورد مسايل جهاني است مانند: پديده گرم شدن كره زمين، اينترنت، آزادي، تلويزيون، موبايل، بحران، مذهب و ... همه مطالبي كه امروزه ما را به عنوان ساكنين اين كره خاكي احاطه كرده است.

من كارتون هايم را بدون شرح آماده كرده ام چون دوست دارم همه مردم در همه جهان آن را درك كنند.

علاقه ديگر شما چيست؟

دوست دارم هر وقت بتوانم سفر كنم و به دامن طبيعت بردم. زيرا در مكزيكوسيتي زندگي مي كنم كه شهري شلوغ با جمعيت 20 ميليوني است.

اگر هنرمند نبوديد چه شغلي را انتخاب مي كرديد؟

من هنرمندان خلاق را در هر زمينه اي تحسين مي كنم. اما به موزيك و آهنگسازي بسيار علاقه مندم. فكر مي كنم اگر كارتونيست نبودم آهنگساز مي شدم. به غير از هنر عاشق طبيعت و همه چيزهايي كه به گياهان و حيوانات مرتبط است هستم.

چه پيامي براي طرفداران آثارتان داريد؟

وقتي اي ميل از يكي از طرفدارانم دريافت مي كنم بسيار خوشحال مي شوم، به خصوص اگر از كشورهاي دور مانند چين، ايران، تركيه و ... باشد، اعتماد به نفس پيدا مي كنم و با كارهايم ارتباط بيش تري برقرار مي كنم. از همه آن ها ممنون هستم و بيش ترين تلاشم را در ارائه كارهاي بهتر می کنم.

چرا كاريكاتور و كارتون را انتخاب كرديد؟

ايده ها و نظريه هايي در ذهنم داشتم كه مي خواستم ابراز كنم و كارتون بهترين و سريع ترين روش بيان آن ها از طريق هنر گرافيك به جامعه بود.

اولين اثر چاپ شده تان چه بود؟

اولين اثر من در سال 1982 در كشور خودم كوبا منتشر شد. نمي توانم طرح آن را دقيقا به ياد بياورم. اما مي دانم كه پس از آن كارهايم دائما چاپ مي شود.

به عقیده شما بهترین کارتونیست و کاریکاتوریست ایرانی و خارجی چه کسانی هستند؟

من آثار هنرمندان ایرانی و خارجی را در کاتالوگ ها دیده ام و بسیار از آن ها لذت برده ام. به عقیده من ایران زمان تغییر و پیشرفت عظیمی را می گذراند و هنرمندان ایرانی از نظر کیفی و کمی پیشرفت زیادی کرده اند. نمی توانم فرد خاصی را نام ببرم، چون ممکن است نام بعضی هنرمندان را حذف کرده باشم.

بهترين جايزه اي كه تاكنون برنده شده ايد چيست؟

من جوايز بسياري را از سراسر جهان برنده شده ام. اما جوايزي را كه از مسابقات ايراني برده ام برايم جالب تر هستند زيرا در اين مسابقات شركت كنندگان مهم و حرفه اي از سراسر جهان شركت كرده اند و به همين دليل كيفيت كارها بسيار بالا است.

بهترين كارتون شما چه بود؟

بهترين كارتونم را ديروز كشيدم، امروز در حال كشيدن كارتون هاي فردايم هستم و اميدوارم هر روز كارتون هاي بهتري را بكشم.

آيا تاكنون كارتون يا كاريكاتوري را در خواب ديده ايد؟

بله، من ايده ها و كارتون هاي بسياري را در خواب ديده ام اما وقتي از خواب بيدار مي شوم بيش تر آن ها را فراموش مي كنم. به همين دليل اغلب كارهايم ايده هايي است كه در بيداري به ذهنم رسيده است.

كارتون ها و كاريكاتورهاي سياسي يا نمايشگاهي را ترجيح مي دهيد؟

من كاريكاتورهاي ايده اي را ترجيح مي دهم، چه داراي عنوان هاي سياسي، اجتماعي يا نمايشگاهي باشند. و دوست دارم آن ها را چاپ كنم كه همه مردم ببينند.

آيا تاكنون براي كارتوني مواخذه شده ايد؟

با اين كه هميشه كارتون هاي انتقادي مي كشم، اما تاكنون براي كارتوني مواخذه نشده ام.

چرا آثارتان را رنگي مي كشيد؟

به عقيده من رنگ آميزي وسيله اي براي كامل كردن طراحي است و مي تواند توجه بيش تري را به خود جلب كند و با كمك رنگ آميزي مي توان توجه بيننده را به يك نقطه بيش تر جلب كرد.

نظرتان در مورد كارتون ها و كاريكاتورهاي برزيل چيست؟

برزيل مانند ايران هنرمندان بزرگي دارد، فكر مي كنم قدرتي جهاني به حساب آيد. اگر مسابقه كاريكاتور يا كارتوني در سطح بين المللي برگزر شود، فكر مي كنم در اصل مسابقه اي ميان هنرمندان برزيل و ايران باشد.

عقيده شما در مورد ايران چيست؟

ايران كشوري بزرگ با فرهنگ و تاريخي كهن است.

اين كشور پايه تاريخ انسان در جهان است.

ويژگي كارتون خوب چيست؟

كارتون خوب بايد ميان مفهوم و شكل تناسب داشته باشد، و بتواند پيام خود را با منابع گرافيكي قابل درك كند.

عقيده شما در مورد خانه كاريكاتور ايران چيست؟

خانه كاريكاتور مكان با ارزشي براي هنرمندان جهان است و مي توان آن را ركن اصلي مسابقات بين المللي دانست كه در آن هنرمندان حرفه اي و مطرحي شركت مي كنند.

نظرتان در مورد سايت ايران كارتون چيست؟

سايت مهمي در كارتون و كاريكاتور جهاني است كه جديدترين و مهم ترين اتفاقات اين عرصه را به اطلاع عموم مي رساند و آثار هنرمندان را به نمايش مي گذارد. اين سايت تاثير به سزايي در رهبري اين هنر در سطح بين المللي دارد.

دوستان ايراني تان چه كساني هستند؟

من دوستان ايراني زياد دارم كه اغلب آن ها دوستان اينترنتي هستند، اما شانس ملاقات با برخي از آن ها را داشتم مثلا مسعود شجاعي طباطبايي، محمدامين آقايي، امين روشن پور، فيروزه مظفري، حسن كريم زاده و خانواده اش.

چگونه مي توان بوليگان شد؟

مي توانيد هويت مرا در اينترنت بدزديد و بوليگان غيرواقعي شويد و يا با تمرين و كار مداوم و پشتكار كارتونيستي حرفه اي شويد.

سرگرمي شما چيست؟

سفر به روستا، گل كاري و لذت بردن از طبيعت

بزرگ ترين آرزوي شما چيست؟

صلح، عشق و شكيبايي. اميدوارم جهاني بدون خشونت داشته باشيم.

آيا تاكنون از خود نااميد شده ايد؟

نه و اميدوارم هرگز اين طور نشود.

دوست داريد موضوع آخرين اثرتان چه باشد؟

من نگران نابودي محيط زيست هستم. اميدوارم كارتون هايم بر پايه واقعيت باشند كه پيروزي طبيعت بر ويران گري انساني را نشان مي دهند. هم چنين به موضوع حمايت از مصرف كننده علاقه مند هستم.

عقيده تان در مورد دوسالانه هاي كاريكاتور در ايران چيست؟

مسابقاتي بسيار مهم در سراسر جهان هستند. براي من بسيار اهميت دارند و هميشه آن ها را دنبال مي كنم زيرا بسيار حرفه اي و جدي هستند.

آيا فكر مي كنيد كارتون مي تواند هنري واقع بينانه باشد؟

بله، زندگي واقعي نيز كارتون و طراحي هاي ما است.


آنجل بوليگان كارتونيستي كوبايي است كه در مكزيك زندگي مي كند. او جوايز متعددي در مسابقات بين المللي كارتون كسب كرده است. آثار او قاطعانه ...

Current rating: 1


مطالب مرتبط

مصاحبه با دکلوزو / سیدمسعود شجاعی طباطبایی
مصاحبه با فخرالدین دوست محمد از کرمانشاه
مصاحبه با کیم جونگ جی از کره / تمرین و ممارست در طراحی
مصاحبه با نسرین عبدشیخی، هنرمند کاریکاتوریست شیرازی
مصاحبه با سعید صادقی، هنرمند کاریکاتوریست جهرمی
مصاحبه با آنجل بولیگان/ ماهنامه فرهنگی هنری هنر زمان
آشنایی با نمادها درآثار کارتون آنجل بولیگان از مکزیک
مصاحبه با مجید امینی / برای همیشه ایده برای کار دارم
مصاحبه با «جسی ریبرو» از برزیل
مصاحبه با جیتت کوئستانا از اندونزی / کارتونیست های ایرانی...
گاهان ویلسون آمریکایی، مخوفترین کارتونیست دنیا
مصاحبه با جان کونئو / طراحی مشهور با مشتریانی قدرتمند
مصاحبه با تورهان سلجوق / کاشف خطوط تیز و مستقیم
مصاحبه با نیکولای ورونتسوف کارتونیست و تصویرساز روسیه
مصاحبه با اولگ درگاچف /کاریکاتور نوعی هنر لحظه
مصاحبه با کارلوس فالکو کارتونیست و تصویرساز کوبایی
مصاحبه با محی الدین کورواغلو از ترکیه / کاریکاتور ایران ح...
مصاحبه با آجیم سولاج/ کاریکاتور ترکیبی از عقل یک پیرمرد و...
مصاحبه با سرگئی تونین/ کاریکاتورخوب باید ایده ای خوب داشت...
کاریکاتور؛ تلخ، اما شفادهنده!/ مصاحبه با سیدمسعود شجاعی ط...
مصاحبه با علیرضا باقری کاریکاتوریست /پدیده کاریکاتور در پ...
رقص قلم/ مصاحبه با استاد کامبیز درم بخش/ عباس قاضی زاهدی
گزارش بازديد از نمايشگاه استاد كامبيز درم بخش / حامد بذرافکن
مصاحبه با آندری پوپوف کارتونیست کشور روسیه
مصاحبه با کائو گومز از برزیل/ ایده های پر از احساس
مصاحبه با مجتبی حیدرپناه/ ایده های اولیه ایده های دم دستی...
مصاحبه اختصاصی با مجید امینی / در کارتون ایده حرف اول را...
مصاحبه اختصاصی با پاول کنستانتین از رومانی / طنز و تعجب آ...
مصاحبه اختصاصی با سعید صادقی / سوژه هایی که الهام می شود...
مصاحبه اختصاصی با علی میرایی /کارتون هم ذاتی و هم اکتسابی
مصاحبه اختصاصی با شهرام شیرزادی/ بیشتر به موضوع فکر می ک...
مصاحبه اختصاصی ایران کارتون با شانکار پامارثی کاریکاتوری...
مصاحبه با مسعود ضیایی زردخشویی / کاریکاتور هنری ساده و تا...
مصاحبه با علیرضا پاکدل / فعال در دو عرصه کارتون و کاریکاتور
مصاحبه با حمیدرضامسیبی /کارتون ناب همان کارتون سیاه است.






خانه

© 2005-2017 irancartoon.ir All rights reserved.

irancartoon.com
Powered & Hosted by: Gardoon Web Solutions
Gardoon Web Solutions