اولين سايت مرجع کارتون و کاريکاتور در ايران

 


  1394 / 7 / 1 مصاحبه با تیری کاکولت از فرانسه


ایران کارتون:
این مصاحبه نه تنها به دلیل این است که او هنرمندی با استعداد است بلکه به این دلیل است که او کاریکاتور را به سمت و سوی تازه ای سوق داده است و ما تنها می توانیم با تحسین و ستایش به آثار او نگاه کنیم. تیری همه ویژگی های یک هنرمند موفق مانند استادی، مهارت،حساس بودن، هوشیاری و نبوغ را یک جا دارد. او یکی از برترین هنرمندان برنده جوایز مسابقات کاریکاتور است.
تیری از شما برای این که وقت خود را صرف پاسخ دادن به سوالاتمان کردید سپاسگزاریم و از شما می خواهیم تجربیات و افکارتان را با ما تقسیم کنید.


- چگونه وچه زمانی شروع به کشیدن کاریکاتور کردید؟
تا جایی که به خاطر دارم همیشه طراحی و نقاشی می کشیدم. از بچگی شخصیت های طنز بسیاری خلق می کردم. کاریکاتورهای مشهور آندره لبونAndre Lebon کارتونیست فرانسوی که در مجله تلویزیونی منتشر می شد ،نقطه عطف علاقه من به کارتون بود. کاریکاتورهای لبون به صورت ساده کشیده می شدند و البته من نیز تلاش می کردم به شیوه لبون کاریکاتور بکشم.
یکی از این برنامه های تلویزیونی اوزندگی مرا متحول کرد که نام آن " تاک- او - تاک" بود که در آن جین شخصیت اصلی بود.
در این نمایش او کاریکاتور می کشید یا مجسمه می ساخت ، بررسی و نقد می کرد، طراحی از روی عکس می کشید و کارهای مختلفی انجام می داد و من دوست داشتم کارهایی را که می توانستم با دیدن این برنامه انجام دهم. او اولین استاد من بود. طراحی برای من فقط سرگرمی نبود بلکه حرفه و شغل من به حساب می آمد.
- آیا با کشیدن کاریکاتور درآمد کافی کسب می کنید؟
من کارتونیست حرفه ای نیستم. شغل اصلی من معماری است که بر طبق رشته دانشگاهی ام است. در اوقات فراغت طراحی و کاربکاتور می کشم و خودم را حرفه ای نمی دانم. در عین حال طراحی، پرتره، مدل سه بعدی انجام می دهم و تلاش می کنم روزی بتوانم کارتون طنز بکشم. سالهای اخیر کاریکاتورهای بیشتری کشیدم و برنامه کاری ام پیچیده تر شده است. دوست دارم از طراحی و کاریکاتور لذت ببرم. به هر حال می توانم موضوع مورد علاقه ام را انتخاب کنم.
- آیا کاریکاتورهای شما در مجلات، روزنامه ها یا وبلاگ شخصی تان منتشر می شوند؟
حدود سی طراحی من ( آخرین آثارم) در " وانتد" کاریکاتور وسترن منتشر شدند که تجربه ای جالب از مایستر بود. علاوه بر آن آثارسه بعدی ام را به استندال و گوستاو فلوبر که نویسندگان فرانسوی هستند تقدیم کرده ام.
همان طور که گفتم خودم را کارتونیست حرفه ای نمی دانم و هرگز نتوانستم آثارم را به صورت کتاب چاپ کنم. اغلب آثار تازه ام را در فضای مجازی می گذارم.
- آیا با گالری های هنر همکاری دارید؟
نه چندان. تنها باری که آثارم را در نمایشگاهی عمومی دیدم در نمایشگاه " وانتد" بود که به جشنواره های مختلفی رفت و من برای امضای کاتالوگ آن همراه آنها بودم. برایم کمی عجیب بود که طراحی هایم را قاب کرده و روی دیوار می دیدم. نمی توانستم در باره آنها زیاد توضیح دهم.
- آیا با همکارانتان از نزدیک آشنایی دارید؟ آیا در اجتماع هنرمندان، نمایشگاه ها، جشنواره ها یا کلوب ها شرکت می کنید؟
نه اغلب ما به طور انفرادی در استودیوهایمان کار می کنیم و اینترنت وسیله خوبی برای به اشتراک گذاشتن َآثار هنری مان است و به ما امکان می دهد آثار یکدیگر را ببینیم. هریک از ما می توانیم با دیدن آثار همکارانمان از سراسر دنیا چیزهای تازه ای یاد بگیریم. به همین دلیل من گاهی در مسابقات کاریکاتور شرکت می کنم اما با دیدن اثر هنرمندی به طور زنده نیز می توانیم چیزهای زیادی یاد بگیریم. می توانیم قدم به قدم طراحی های اورا دنبال کنیم. به همین دلیل است که آشنایی نزدیک با همکاران تاثیر زیادی در پیشرفت هنرمندان دیگر دارد. من دقیقا پی برده ام که با دیدن اثر هنرمندان دیگر از نزدیک، در وبلاگ هایشان یا صفحات فیسبوک آنها می توانیم با آثارشان َآشنا شویم. آثار منتخب من که در نمایشگاه " وانتد" که با مایستر، جان مولاتیه، آچده، جان مارک بوروت، توماس لبلتل و چارلز دا کاستا مشترک بود تجربه ای عالی برای من به حساب می اید. این نمایشگاه از 27 تا 30 آگوست 2014 بود و قرار است نمایشگاه دیگری هم در وین برگزار کنیم که بتوانم آنجا با هنرمندان با استعداد دیگری آشنا شوم و قرار است به عنوان سخنران مهمان بعد از پل موریس و کورت جونز در مراسم یادبود جین مانسفیلد و مارلین دیتریش حضور داشته باشم.
- کدامیک از استادان را بیشتر تقدیر می کنید؟
من هنرمندان بسیاری را تحسین می کنم. استادانی مانند جان مولاتیه و مایستر همیشه برای من اهمیت بسیاری داشتند بدین دلیل که با دیدن آثار آنها توانستم آثار امروزم را خلق کنم. اما اثار آنها بسیار مثبت هستند و کاملا می توانند روشنگر باشند. آنها تعداد محدودی از هنرمندانی هستند که آثارشان همیشه زنده و با روح حقیقی دیده می شوند. هر بخش از آثار آنها دارای ویژگی های کارتون، سایه روشن و مفهومی عمیق هستند.من این دو استاد را تحسین می کنم و آنها به من امکان همکاری داده اند. چه چیزی بهتر از این می شود؟
کاریکاتور جرارد دوپاردیه اثر جان مولاتیه
- آیا فعالیت های آنلاین به شما امکان پیشرفت هنری داده است؟ چه زمانی را صرف کار آنلاین می کنید؟
مسابقات فیسبوک که من در آنها شرکت می کنم وحتی وبلاگ هایی که بازدید می کنم بر دیدگاه من در باره کاریکاتور تاثیر گذاشته است. کنجکاوی در باره آثار هنرمندان دیگر نه تنها به من امکان کار با لذت می دهد بلکه کارم را پیشرفت می دهد و به من کمک می کند بتوانم احساساتم را بهتر نشان دهم.
نمی دانم چه زمانی را صرف کار با اینترنت می کنم اما شاید زمانی طولانی باشد. به هر حال فکر می کنم از کشیدن یک اثر هنری زمان کمتری ببرد. انتخاب میان طراحی و یاد گرفتن گاهی مشکل است.
- می توانید کمی در باره تکنیک کاری تان برایمان صحبت کنید؟ کار دیجیتالی یا سنتی را ترجیح می دهید؟
آن چه مردم از طراحی های من به خاطر دارند تکنیک خطوط متقاطع با مداد وقلم است. درست است که کار با مداد و قلم بسیار جالب است اما نیاز به صبر و کنترل کامل دارد و گاهی کنترل جوهر کمی مشکل است. مدادهای طراحی در اکثر مواقع به من کمک می کند خطوط نازک بکشم اما کشیدن خطوط متقاطع زمان بیشتری می برد. به خصوص وقتی بخواهم خطوط زیاد وهماهنگ بکشم و به همین دلیل اکثر طراحی های من کوچک هستند حتی گاهی برخی از آنها اندازه کاغذ A5 است.
گاهی کاریکاتورهای دیجیتالی را از طراحی هایی که روی کاغذ کشیده ام آماده می کنم.خودم تکنیک سنتی را دوست دارم بدین دلیل که از کشیدن با قلم روی کاغذ لذت می برم و ازکشیدن روی پلاستیک یا تبلت برایم جالب تر است اما اثر هنری دیجیتالی بسیار سریع تر از روش سنتی است. من می توانم با استفاده از تبلت در یک روز کارهای بیشتری انجام دهم و فکر نمی کنم هیچ ناشری از هنرمندی استقبال کند که کاری را که می تواند در یک روز انجام دهد سه روز طول دهد. باید بگویم تکنیک خطوط متقاطع من امروزه چندان مورد استقبال نیست. گاهی حس می کنم در این تکنیک تنها هستم.
- چه نصیحتی به کارتونیست های جوان دارید؟
من به عنوان کاریکاتوریست غیر حرفه ای فکر نمی کنم بتوانم نصیحتی بکنم گرچه می توانم احساسات،تجربیات یا انگیزه هایم در باره طراحی را با آنها تقسیم کنم. طراحی به معنای این است که کسی را وادار کنیم آثار ما را ببیند و آن را درک کند. این می تواند هدف خوبی در زندگی باشد. این طور نیست؟
- آیا سرگرمی دیگری دارید؟
من به دیدن فیلم، آثار طنز، معماری و شهرسازی، طراحی کردن، تاریخ هنر و مطالعه علاقه دارم.

برای دیدن گالری آثار اینجا را کلیک کنید.


ایران کارتون:
این مصاحبه نه تنها به دلیل این است که او هنرمندی با استعداد است بلکه به این دلیل است که او کاریکاتور را ...
Currently unrated


مطالب مرتبط

مصاحبه با دکلوزو / سیدمسعود شجاعی طباطبایی
مصاحبه با فخرالدین دوست محمد از کرمانشاه
مصاحبه با کیم جونگ جی از کره / تمرین و ممارست در طراحی
مصاحبه با نسرین عبدشیخی، هنرمند کاریکاتوریست شیرازی
مصاحبه با سعید صادقی، هنرمند کاریکاتوریست جهرمی
مصاحبه با مجید امینی / برای همیشه ایده برای کار دارم
مصاحبه با «جسی ریبرو» از برزیل
مصاحبه با جیتت کوئستانا از اندونزی / کارتونیست های ایرانی...
گاهان ویلسون آمریکایی، مخوفترین کارتونیست دنیا
مصاحبه با جان کونئو / طراحی مشهور با مشتریانی قدرتمند
مصاحبه با تورهان سلجوق / کاشف خطوط تیز و مستقیم
مصاحبه با نیکولای ورونتسوف کارتونیست و تصویرساز روسیه
مصاحبه با اولگ درگاچف /کاریکاتور نوعی هنر لحظه
مصاحبه با کارلوس فالکو کارتونیست و تصویرساز کوبایی
مصاحبه با محی الدین کورواغلو از ترکیه / کاریکاتور ایران ح...
مصاحبه با آجیم سولاج/ کاریکاتور ترکیبی از عقل یک پیرمرد و...
مصاحبه با سرگئی تونین/ کاریکاتورخوب باید ایده ای خوب داشت...
کاریکاتور؛ تلخ، اما شفادهنده!/ مصاحبه با سیدمسعود شجاعی ط...
مصاحبه با شوکت یالاز کرتونیست برجسته ترکیه
مصاحبه با علیرضا باقری کاریکاتوریست /پدیده کاریکاتور در پ...
مصاحبه با آندری پوپوف کارتونیست کشور روسیه
مصاحبه اختصاصی ایران کارتون با فلورین دورو کریهانا کارتون...
آموزش کارتون و کاریکاتور در موسسه طلوع
مصاحبه با کائو گومز از برزیل/ ایده های پر از احساس
مصاحبه با مجتبی حیدرپناه/ ایده های اولیه ایده های دم دستی...
مصاحبه اختصاصی با مجید امینی / در کارتون ایده حرف اول را...
مصاحبه اختصاصی با پاول کنستانتین از رومانی / طنز و تعجب آ...
مصاحبه اختصاصی با سعید صادقی / سوژه هایی که الهام می شود...
مصاحبه اختصاصی با علی میرایی /کارتون هم ذاتی و هم اکتسابی
مصاحبه با ندا تنهایی مقدم / کارتون گنجینه ی عظیم معانی است.
مصاحبه با علیرضا پاکدل / فعال در دو عرصه کارتون و کاریکاتور
مصاحبه با حمیدرضامسیبی /کارتون ناب همان کارتون سیاه است.
مصاحبه اختصاصی با لوکاس واکاماتسو هنرمند تصویرگر برزیلی
مصاحبه با پائولو دالپونته کارتونیست مشهور ایتالیایی
مصاحبه با ولادیمیر کازانفسکی از اوکراین
مصاحبه با سرگئی تونین از روسیه
مصاحبه با استاد کامبیز درم بخش
مصاحبه با رودنی پایک کاریکاتوریست آمریکایی
مصاحبه با پائولو دالپونته کارتونیست مشهور ایتالیایی






خانه

© 2005-2017 irancartoon.ir All rights reserved.

irancartoon.com
Powered & Hosted by: Gardoon Web Solutions
Gardoon Web Solutions