اولين سايت مرجع کارتون و کاريکاتور در ايران

 


  1395 / 10 / 6 مصاحبه با فخرالدین دوست محمد از کرمانشاه


ایران کارتون:

در حاشیه آخرین نمایشگاه فخرالدین دوست محمد، کارتونیست خوب کرمانشاهی با عنوان "دنیای وارونه" مصاحبه ای با ایشان صورت گرفته که بخش هایی از آن را می خوانید:

ابتدا ضمن معرفی، پیرامون این نمایشگاه و اهدافش بگویید؟

نمایشگاه «دنیای وارونه ی من» با هدف معرفی و شناساندن هنر تاثیر گذار کارتون به عموم مخاطبین علاقمند و همچنین رشد درک بصری آن ها و در نهایت بیان آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی، زیست محیطی، فرهنگی، رفتاری، تروریسم جهانی، نبود عدالت جهانی در دیدن فجایع و کشتار بشریت، فقرفکری، اعتیاد و ... که هرکدام تایید کننده وارونگی دنیای پیرامون می باشد. از زمانی که قابیل هابیل را کشت، دنیا وارونه شد و ارزش ها، بی ارزش شدند و آدم ها به خاطر فقر فکری، مصلحت ها، شهوت، قدرت، تعصبات و منافع شخصی و فردی شروع به قتل و غارت، کشتار بشری و تجاوز به جان، مال و ناموس کردند. دروغ، کینه توزی، نفرت، حسادت، حرص و طمع و بوالهوسی برای دستیابی به هر چه بیشتر، زمین و حیات بشری را هم به خطر انداخته است. هیچ چیز سر جایش نیست و اخلاق و منش انسانی روز به روز متزلزل تر می شود و دنیا وارونه تر می شود. کارتون بیان وارونگی و وارونه شدن این دنیاست. پس کارتون خود واقعیت است. دنیای پیرامون به شکل کاریکاتور گونه ای پیش می رود. با وارونه شدن دنیا، کارتون متولد شد و تا زمانی که این وارونگی ادامه دارد، کارتون نیز به حیات خودش ادامه خواهد داد.

از چه زمانی و چطور شد که به کشیدن کارتون روی آوردید؟

علاقه به نقاشی و هنر در سنین ابتدایی در وجودم بود. این علاقه در مقطع راهنمایی بیشتر شد و در مقطع دبیرستان به شکل کشیدن کارتون، کاراکتر و تا حدودی کاریکاتور (چهره). اما نه به شکل حرفه ای. برعکس همیشه از عدد ورقم، حساب و کتاب و ریاضیات بیزار بودم و ناتوان. با وجود این به علت نداشتن مشاور، در مقطع دبیرستان، ریاضیات را انتخاب کردم و به یاد دارم در درس جبر و آنالیز سال چهارم ریاضی، نیم گرفتم، آن هم با ضریب دو. به سختی دیپلم ریاضی گرفتم. با ورود به دانشگاه در  سال 75 در رشته کارشناسی فرش دانشکده هنر و معماری دانشگاه کاشان، کارتون را در قالب همکاری با نشریات دانشجویی و شرکت در مسابقات ملی و بین المللی ادامه دادم. شاید علت روی آوردن بنده به این شاخه از هنر، قابلیت ها و ظرفیت های وجودی اش در بیان تاثیر گذار و قدرتمند موضوعات مختلف جهانی بود که این قابلیت و تاثیر گذاری شاید در سایر شاخه های هنری، کمتر یا محدود تر باشد.

در مورد موضوع و مفاهیم کارتون هایتان بگویید؟

از میان شاخه های کارتون، بنده به کارتون موضوعی علاقمندم. چون محدودیتی در بیان موضوعات متعدد و مختلف ندارد. اما مثلا در کاریکاتور (چهره) این محدودیت وجود دارد. در مورد برخورد با مسائل و موضوعات، با حفظ هنجارها و رعایت حرمت ها به ارزش ها و قوانین، کم و بیش به بیان آسیب ها و ناهنجاری های موجود در رفتار انسانی مثل حقوق شهروندی، بی عدالتی، فقر فکری، مباحث زیست محیطی، مباحث شهرنشینی و ... علاقمندم. خیلی سیاست را دوست ندارم و اگه موردی می بینید، بیشتر نگاه انسانی و اخلاقی به قضیه دارم.

سوژه‌هایتان را چطور انتخاب می‌کنید و اجرای آن ها چقدر زمان می برد؟

معمولا هنرمندان کارتونیست، برای ایده یابی و پیدا کردن سوژه از منابع مختلف استفاده می کنند. اخبار و رسانه ها، اینترنت، وقایع و رویدادهای محیط پیرامون، اطلاعات و حافظه تصویری خود، فیلم، انیمیشن، داستان، ضرب المثل ها، شعر و... خلاصه کارتونیست ها نیاز مبرم به داده ها و اطلاعات و مطالعه مستمر دارند تا بتوانند برای حصول نتیجه بهتر و خلق ایده های ناب و بکر، شروع به ایده یابی کنند.

زمان اجرا هم بستگی به تکنیک کار دارد. مثلا این که سیاه وسفید باشد یا رنگی، دستی یا دیجیتال، ممکن است از یک ساعت تا نصف روز و حتی بیشتر هم طول بکشد.

از میان آثارتان کدام را بیشتر دوست دارید؟

چند کار هست که خیلی تاثیر گذار بوده. یکی مجسمه مادری هست که اطرافش از کودکان سر راهی و بی سرپرست که همه آرام و شاد هستند، پر شده. یا کاری هست در رابطه با ویرانه های جنگ عراق یا سوریه یا هر جایی که جنگ خانمانسوز و ویرانگر اتفاق افتاده، کودکی که کشته شده و توسط میله های فلزی دیواری از جنس سیمان یا بتن که فاقد درک و شعور انسانی است، مثل دو تا دست، بلند شده است و کودک را در معرض نمایش و قضاوت فرشته کور عدالت و دیدگان بشریت خاموش و غفلت زده قرار داده است.

در اثر دیگری کودک توسط سربازی کشته شده و خون فوران کرده، بعد در پایین کادر تعدادی مهندس و کارگر در حال آوردن دکل نفتی برای استخراج خون بچه هستند. این کار در واحد انیمیشن حوزه هنری با عنوان استخراج خون، تبدیل به انیمیشن شد. تعدادی از آثارم به همین شکل در قالب انیمیشن هم ساخته شده است.

در کاریکاتور (چهره)، بیشتر اغراق ظاهری برایتان مهم است یا نشان دادن شخصیت درون آن فرد؟

تخصصی در این زمینه ندارم ولی بر اساس اطلاعات نسبی که دارم فکر می کنم کاریکاتوریست تلاش می کند با نشان دادن و اغراق در ویژگی های ظاهری هر شخصی، به دنبال کشف وجوه شخصیتی و پیچیده ی درونی اش باشد.

نسبت به کلمه‌ی«خط قرمز» چه احساسی دارید و آیا تا کنون اثری کشیده اید که برایتان دردسرساز شده باشد؟

خطوط قرمز را آدم ها بر اساس منافع، باورها، ارزش ها و سیاست های موجود در هر کشوری ایجاد می کنند و تجاوز یا عدول از آن دردسر ساز و تبعات جانی، مالی و حقوقی دارد. که در همه ی کشورها حتی کشورهای به اصطلاح توسعه یافته و پیشرفته هم وجود دارد، منتها ممکن است به شکل شبکه ی پیچیده و نامرئی در زیر تمام شعارها و رفتارهای آزادی بخش و دموکراسی، تنیده شده باشد. در جامعه ما هم روحانیت و ارزش های دینی و مبانی اعتقادی ما، جزء خطوط قرمز می باشد که باید احترام گذاشت. بنده تاکنون اثری خلق نکرده ام که مشکلی ایجاد کند. شخصا هم علاقه ای به مباحث سیاسی ندارم.

بهترین خاطره ای که از دنیای کارتون دارید چیست؟

بهترین خاطره، کسب جایزه ی ویژه از بیست و دومین مسابقه ی بین المللی کارتون ترکیه که به عنوان اولین جایزه جهانی، نقطه ی عطفی در زندگی هنری بنده بود و باعث شد جدی تر به قضیه نگاه کرده و مسیر حرفه ای را در این عرصه انتخاب کنم.

آدم های بد در کجای نگاهت قرار دارند؟

هیچ آدمی بد به دنیا نمی آید. کودکان مثل صفحه ی حساس فیلم می مانند که هر چی را ببینند با کیفیت بالا ثبت می کنند. آن ها چون بد می بینند، بد می شنوند، بد حس می کنند و بد تربیت می شوند، بد از آب در می آیند. پس آدم های بد محصول و بازتاب جریان تربیتی غلط و نادرست هستند. آدم های بد وجود دارند، اما نه در نگاه من، بلکه در واقعیت پیرامون. تا کنون سعی کرده ام هیچ آدمی را بد نبینم و درباره هیچ کس و هیچ چیز پیش داوری یا قضاوت بد نکنم.

اگه آدم ها را بد ببینم، نشان از وجود بدی و نقص در وجودم است که سعی دارم با تعبیر و قضاوت های غیر واقع بینانه و نادرست از دیگران، زخم ها و نقص های وجودی ام را بپوشانم. چون نقص و بدی در وجودم هست، دیگران را بد و ناقص می بینم. آن چه در آثارم دیده می شود، بیان رفتارهای غلط و نادرست افراد است، نه قضاوت درباره شخصیت افراد. بایستی رفتار و تفکر افراد را با شخصیت آن ها جدا نماییم.

آن چه در آثارم دیده می شود خندیدن و پوزخند به رفتارهای احمقانه ی آدم زرنگ هایی است که آگاه هستند و می دانند که دنیا و هر آن چه در آن است، ماندگار نیست ولی باز حریصانه و وقیحانه دروغ می گویند، حقوق دیگران را پایمال  می کنند، دزدی می کنند و به حقوق ملت ها تجاوز می کنند. آدم زرنگ های نابغه ای که رشد و ترقی خود را در تباه کردن و نابودی فکر، اندیشه، جان و مال مردم می دانند و سوار بر شانه های نحیف و لاغر مردم، با افتخار از رشد و پیشرفت حرف می زنند و به دنیا فخر می فروشند. حالم از این زرنگ ها بهم می خورد!

ای کاش های شما چیست؟

کاش می فهمیدیم همه آن چه که فکر می کنیم، باور یا اعتقاد داریم، یک درصد آن چیزی هایی است که در دیگران وجود دارد. و به این باور می رسیدیم برای دریافت حقیقت، به همه آن چیزهای درستی که در دیگران وجود دارد هم نیاز داریم. باور می کردیم همه آن چه که سالیان سال درستش می پنداشتیم، غلط و یا نیاز به اصلاح و تجدید نظر دارد. کاش به این درک می رسیدیم که افکار و باورهای ما برابر با حقیقت محض نیست. بلکه جزء بسیار ناچیز، گزینش شده، سانسور شده و انتخاب شده از دنیای حقیقی است. اگر به این درک والا و انسانی برسیم، با مشکلات زندگی، خونسرد، صبورانه و آرام تر بر خورد می کنیم.

کاش کمی بزرگتر می شدیم، کمی بزرگتر فکر می کردیم و کمی از این زمین لعنتی فاصله می گرفتیم، آنجاست که به حقارت و بی ارزش بودن بسیاری از رفتارها و حرکات مان می خندیدیم.

حرف آخر؟

زیاد اهل گفتن نیستم. گفتنی ها را قبلا گفته اند. گفتنی اگر باشد، فقط با زبان و هنر کارتون نشان می دهم. زبانی که جهانی و همه فهم است. مولانا در مثنوی، مجموعه را با «بشنو» آغاز کرده است و تخلصش «خموش» است. بنده هم دوست دارم بیشتر سکوت کنم و ببینم. دنیا را و هر آن چه در آن است را بی قضاوت و بدون پیشداوری ببینم و مشاهده کنم. قلمرو سکوت راز خلقت است و خداوند در قلمرو سکوت، اسرار و رموز پنهانی جهانش را با انسان هایی که اهل سکوت هستند در میان می گذارد. کاش به کودکان مان یاد بدیم، به جای پرحرفی، دیدن را یاد بگیرند.

عذرخواهی می کنم اگر پاسخ سوال های طنز شما، جدی شد. شما انتظار پاسخ طنز داشتی، ولی باید بگم هنر کارتون شوخی نیست و کاملا جدی است.

 


ایران کارتون:

در حاشیه آخرین نمایشگاه فخرالدین دوست محمد، کارتونیست خوب کرمانشاهی با عنوان "دنیای وارونه" مصاحبه ای با ایشان صورت گرفته که بخش هایی ...

Currently unrated


مطالب مرتبط

مصاحبه با دکلوزو / سیدمسعود شجاعی طباطبایی
مصاحبه با سرجیو آراگونز، امپراطور کارتون های بدون شرح از ...
مصاحبه با جلال پیرمرزآباد، هنرمند کارتونیست و تصویرگر
مصاحبه با علیرضا پاکدل پیرامون معضلات جایزه بزرگ پیراسیکا...
مصاحبه با مارسین بوندارویچ تصویرگر و کارتونیست لهستانی
مصاحبه با پیتر دوسو تصویرگر و کارتونیست / بدترین کارتون ه...
مصاحبه رادیو فرهنگ با سیدمسعود شجاعی طباطبایی
مصاحبه با لیندسی اولیوارس انیماتور، تصویرساز و کارتونیست ...
مصاحبه با پاول کوژینسکی از لهستان / تاثیر دیوانه وار بازی...
مصاحبه با کیم جونگ جی از کره / تمرین و ممارست در طراحی
کارتون و کاریکاتور از تمام هنرها وام می گیرد / مصاحبه با ...
مصاحبه با میکولا ورونتسوف از روسیه / زیاد مطالعه کنید
مصاحبه با نسرین عبدشیخی، هنرمند کاریکاتوریست شیرازی
مصاحبه با سعید صادقی، هنرمند کاریکاتوریست جهرمی
مصاحبه با آنجل بولیگان/ ماهنامه فرهنگی هنری هنر زمان
مصاحبه با مجید امینی / برای همیشه ایده برای کار دارم
مصاحبه با «جسی ریبرو» از برزیل
مصاحبه با جیتت کوئستانا از اندونزی / کارتونیست های ایرانی...
مصاحبه با موردیلو / در سال 50 کار تولید می کنم
مصاحبه با کامبیز درم بخش / مریم آموسا
مصاحبه با محمدرضا دوست محمدی / اول بروید سراغ طراحی
مصاحبه با جان کونئو / طراحی مشهور با مشتریانی قدرتمند
مصاحبه با تورهان سلجوق / کاشف خطوط تیز و مستقیم
مصاحبه با نیکولای ورونتسوف کارتونیست و تصویرساز روسیه
مصاحبه با اولگ درگاچف /کاریکاتور نوعی هنر لحظه
مصاحبه با کارلوس فالکو کارتونیست و تصویرساز کوبایی
مصاحبه با محی الدین کورواغلو از ترکیه / کاریکاتور ایران ح...
مصاحبه با آجیم سولاج/ کاریکاتور ترکیبی از عقل یک پیرمرد و...
مصاحبه با سرگئی تونین/ کاریکاتورخوب باید ایده ای خوب داشت...
کاریکاتور؛ تلخ، اما شفادهنده!/ مصاحبه با سیدمسعود شجاعی ط...
مصاحبه با شوکت یالاز کرتونیست برجسته ترکیه
مصاحبه با دالسیو ماچادو از برزیل / کاریکاتور و کارتون ارز...
مصاحبه با آنجل بولیگان از مکزیک/ کاریکاتور مرا انتخاب کرد
مصاحبه با گرادیمیر اسموجا از صربستان
مصاحبه با علیرضا باقری کاریکاتوریست /پدیده کاریکاتور در پ...
رقص قلم/ مصاحبه با استاد کامبیز درم بخش/ عباس قاضی زاهدی
مصاحبه با آنجل بولیگان از مکزیک / ایران پايه تاريخ انسان ...
مصاحبه با آندری پوپوف کارتونیست کشور روسیه
مصاحبه اختصاصی ایران کارتون با فلورین دورو کریهانا کارتون...
مصاحبه با تیری کاکولت از فرانسه
مصاحبه با کائو گومز از برزیل/ ایده های پر از احساس
مصاحبه با مجتبی حیدرپناه/ ایده های اولیه ایده های دم دستی...
مصاحبه اختصاصی با مجید امینی / در کارتون ایده حرف اول را...
مصاحبه اختصاصی با محمود نظری /طناز بودن تا حدود زیادی ذات...
مصاحبه اختصاصی با پاول کنستانتین از رومانی / طنز و تعجب آ...
مصاحبه اختصاصی با سعید صادقی / سوژه هایی که الهام می شود...
مصاحبه اختصاصی با علی میرایی /کارتون هم ذاتی و هم اکتسابی
مصاحبه اختصاصی با شهرام شیرزادی/ بیشتر به موضوع فکر می ک...
مصاحبه اختصاصی ایران کارتون با شانکار پامارثی کاریکاتوری...
مصاحبه با مسعود ضیایی زردخشویی / کاریکاتور هنری ساده و تا...
مصاحبه با ندا تنهایی مقدم / کارتون گنجینه ی عظیم معانی است.
مصاحبه با علیرضا پاکدل / فعال در دو عرصه کارتون و کاریکاتور
مصاحبه با حمیدرضامسیبی /کارتون ناب همان کارتون سیاه است.
آدم تنها در هر نقطه عالم که باشد تنها است/ مصاحبه با موردیلو
مصاحبه اختصاصی با لوکاس واکاماتسو هنرمند تصویرگر برزیلی
مصاحبه با پائولو دالپونته کارتونیست مشهور ایتالیایی
مصاحبه با ولادیمیر کازانفسکی از اوکراین
مصاحبه با محمودآزادنیا / دونده دو ماراتن
مصاحبه با اولگ گوتسول از اوکراین
مصاحبه با سرگئی تونین از روسیه
مصاحبه با استاد کامبیز درم بخش
مصاحبه با رودنی پایک کاریکاتوریست آمریکایی
مصاحبه با پائولو دالپونته کارتونیست مشهور ایتالیایی






خانه

© 2005-2017 irancartoon.ir All rights reserved.

irancartoon.com
Powered & Hosted by: Gardoon Web Solutions
Gardoon Web Solutions