بیوگرافی تان را در ۳ خط؟
مجید امینی، متولد ۱۳۵۹،رشت، فارغ التحصیل رشته گرافیک و همینطور دکوراسیون داخلی، برگزاری سه نمایشگاه انفرادی و چندین نمایشگاه گروهی. ارائه اثر در جشنواره های بین المللی و کسب جوایز متعدد از جمله جایزه دوم ششمین دوسالانه تهران، مدال افتخار یومیوری شیمبون ژاپن، در دو دوره جایزه سوم و همینطور جایزه ویژه آیدین دوگان ترکیه، جایزه ویژه نصرالدین هوجا، دو دوره برگزیده اصلی جشنواره فجرو....
تشکیل انجمن کارتونیست و کاریکاتوریستهای گیلان به کمک دوستان هنرمند و مسئولیت آن تاکنون
در حال حاضر طراحی گرافیک و دکوراسیون داخلی انجام میدهم و در فضای نقاشی و مجسمه سازی مشغول کار هستم.
اولین کارتون طنز شما چه بود؟
یادم نیست!
کار حرفه ای تان را از چه زمانی شروع کردید؟
حدود پانزده ساله که در تلاش هستم.
اولین اثر منتشر شده تان چه بود؟
اثری که در کنوکه هیست ۱۹۹۹ چاپ شد، دو آکروبات بازی که در بالای سکو معلق اند و هرکدام به هوای گرفتن دست دیگری پای خودشو را از طناب آزاد می کنند !
اولین جایزه تان چه بود؟
جایزه ویزه یومیوری ژاپن ۲۰۰۳
آخرین جایزه تان چه بود؟
جایزه ویژه جشنواره بین المللی داعش ۹۴
ایده های تازه را از کجا پیدا می کنید؟
ایده ها همیشه واسه خودشون بوجود می آیند،اگر با دقت بیشتر به هر چیز عجیب ، مسخره و یا غم انگیزتوجه کنیم. فکر می کنم برای همیشه ایده برای کار دارم و اگر قرار باشه صرفاً برای موضوع خاصی کار کنم از تمام زوایا در موردش تحقیق میکنم و اتود میزنم تا به نتیجه مطلوب برسم.
عقیده تان در باره شباهت های ناگزیر چیست؟
معمولا پیش میاد، اینکه دو نفر در موقعیت مکانی و زمانی متفاوت در رابطه با یک موضوع خاص مثل هم فکر و کار کنند. خصوصا در موضوعات کلی تر و تکراری مثل حقوق بشر، محیط زیست، مواد مخدر، فقر، خشکسالی و از این دست مفاهیم، ولی در موضوعات خاص کمتر و روی هم رفته وقتی هنرمند به فضا و نگاه خاص تر وشخصی تری خودش برسه احتمال تشابه هم کمتر میشه.
نظرتان در باره سرقت ادبی چیست؟
مسئله ای است که در تمام دنیا وجود داره ولی در کشور ما به یه بیماری تبدیل شده که گریبان فرهنگ ، ادبیات وهنر رو گرفته و همینطورهم داره پیش میره. مطمئنا در تمام دنیا افراد فرصت طلب و کلاهبردار ویا بیمار زیادی هستند که تمایل دارند برای مطرح شدن ، کسب درآمد وشهرت و یا وانمود کردن به آن چیزی که نیستند دست به هر کاری بزنند ، برایشان مهم نیست که چه باشند ، نقاش ،تصویرگر، کارتونیست و یا گرافیست و حتی اگر شد منتقد وهر چیز دیگر! مهم این است که به مقاصدشان برسند.
وقتی در یک رکود هنری باشیم و جشنواره ها میشوند تنها اتفاق هیجان انگیز و پابرجا ، چه برای کهنه کارها و هنرمندان دور از پایتخت، برای حضور در عرصه هنری و یا کسب مقام و جوایز هنری ودلایل دیگر و چه برای هنرمندان تازه کار به عنوان فرصت ورود به فضایی جدی تر و یا حرفه ای قلمداد شدن! (که در جای خودش بسیار هم خوب است ) ولی وقتی هیچ آینده نگری، برنامه ریزی ، مدیریت وکنترل هوشمندانه ای بر آن نباشد، اینجاست که مدام فستیوال های کلیشه ای و بی کیفیت که هدفشان معمولا کمیت است متولد می شوند ، سایتهای به ظاهر تخصصی توسط افراد به ظاهرحرفه ای مدیریت می شوند، و فرصت طلبان همچنان به کار خود ادامه می دهند ، در همین فستیوال ها جایزه میگرند، داور می شوند ، در همان سایتهای به ظاهر تخصصی مطلب می نویسند و اگر بشود منتقد هم می شوند بدون اینکه محاکمه و جریمه ای برایشان در نظر گرفته شود و آب هم از آب تکان نمی خورد!
و اینجاست که چه بخواهیم و چه نخواهیم همین جشنواره ها ، همین سایت ها و همین افراد میشوند ملاک ، منبع و الگوی خیلی ها و بدین ترتیب تاریخ امروز هنر ما را رقم میزنند!
به نظر شما بهترین کارتونیست ایرانی چه کسی است؟
از نظر من همه ی کارتونیستهای مستقل ایرانی بهترینند ولی کامبیز درمبخش و اردشیر محصص حرفه ای ترین و تاثیر گذارترین.
فکر می کنید بهترین کارتونیست خارجی چه کسی است؟
برای من سائول استاینبرگ ، رالف استد من ، براد هالند و...
بهترن کارتونی که دیدید چه بود؟
سه اثر از زلاتکفسکی، درمبخش، استاینبرگ
ابزار و تکنیک کاری شما چیست؟
ترکیبی از گواش و آبرنگ و مدادرنگی
از چه نرم افزاری استفاده می کنید؟
اگر استفاده کنم ، فتوشاپ
چه نصیحتی به همکارانتان دارید؟
به همکاران هیچ ولی به کسانی که میخواهند به هر طریقی خودشان را به جای همکاران جا بزنند زیاد، که جایش اینجا نیست!
فکر می کنید وضعیت کارتون در دنیا چگونه است؟
آینده ی خوبی رو نمی بینم چون حس میکنم که ناخواسته داره به ابزاری در خدمت بازیهای سیاستمداران تبدیل میشه.
تا کنون کارتونی برایتان دردسر ساز شده است؟
قبل از انتشار مهربانانه جلوش گرفته شده!
بهترین کارتون شما چه بوده است؟
نمی دانم!
تا کنون فی البداهه کارتون کشیده اید؟
کارتون ، خیر!
تا کنون داور مسابقه کارتون یا کاریکاتور بوده اید؟
با عرض پوزش از اساتید و بزرگان، بله!
نظرتان در باره کاریکاتور چیست؟
اغراق، بزرگنمایی و بهم ریختن فرم ظاهری موضوع اصلی ، برای به تصویر کشیدن ویژگیهای بارز و بیان خصوصیات پنهان آن.
تا کنون با هنرمند دیگری همکاری داشته اید؟
کار مشترک خیر
نظرتان در باره سایت ایران کارتون چیست؟
فعالترین و بهترین سایت کارتون و کاریکاتور حال حاضر
اگر بار دیگر متولد شوید چه حرفه ای را انتخاب می کنید؟
ای کاش که اینگونه می شد..
فکر می کنید مرز میان کارتون و کاریکاتور چیست؟
یکی از موارد این است که در کارتون ایده حرف اول است ولی در کاریکاتور تکنیک. مورد بعدی اینکه ، در کاریکاتورهنرمند قبل از اجرا میداند طرف حسابش کیست ولی در کارتون هنرمند نمی داند که بعد از اجرا طرف حسابش چه کسی و شاید چه کسانی خواهند بود!
آخرین نمایشگاه تان چه زمانی بود؟
نمایشگاه گروهی کارتونیستها و کاریکاتوریست های گیلانی در اوایل خرداد۹۴ ، گالری خانه کاریکاتور.
فکر می کنید با کشیدن کارتون و کاریکاتور می توان در آمد موجه ای کسب کرد؟
درآمد موجه رو بعید میدانم.
توصیف شما از کارتون چیست؟
ارائه یک ایده ی خلاقانه درغالب تصویری ساده، با استفاده درست ازالمانها، نمادها، تضادها و هر چیز دیگه ای که در جهت نقد یک موضوع و یا ابراز یک عقیده کمک کنه.
هنرمند مورد علاقه شما غیر از دنیای کارتون کیست؟
الکساندر کالدر یکی از اونهاست
آخرین کتابی که خواندید چه بود؟
کتابی در مورد سفالگری
فکر می کنید طنز قابل یادگیری است؟
به سختی!
عقیده شما در باره طنز سیاه چیست؟
مهمترین نماینده از طنز تصویری است که جایگاه جدی و ویژه ای در دنیای هنر معاصر پیدا کرده و بخاطر شیوه بیانی عمیق، فلسفی ، اندوه وار و هراسناکی که دارد بسیار بر مخاطب تاثیرگذاراست.
به نظر شما بهترین کارتونیست طنز سیاه چه کسی است؟
اردشیر محصصِ، رولان توپور
آخرین اثر شما چه بوده است؟
یک اثر حجمی کوچک و ناتمام