اولين سايت مرجع کارتون و کاريکاتور در ايران

 


  1395 / 1 / 14 آشنایی با نمادها درآثار کارتون آنجل بولیگان از مکزیک


زبان اشاره درکاریکاتور از زبان دیالوگ قویتر است و باید ارزش خاصی از این جهت برای این هنرقائل شد . زبان کاریکاتور زبانی بسیار ساده، تصویری و قابل فهم برای عموم است وبسیاری از هنرمندان دنیا برای ارتباطی عمیقتر از نمادها استفاده می کنند.

معرفی نمادها
برای اشاره به نماد نابینا می توان اشاره کرداز نماد سه نقطه که بر روی بازو استفاده می شود که این نماد آنطور که گفته شده به نمادهای باستان بر می گردد ، در واقع این نمادها کمک می کند تا کارتونیست از ابتکار عمل بیشتری بهره بگیرد و به کاریکاتورش معنا ببخشد.برای درک مفهوم کاریکاتور با این نمادها می توان آثار یک کاریکاتوریست را ارزیابی کرد که از چه دریچه ای به دنیای اطرافش می نگرد.دنیای کاریکاتویست به دنیای واقعیات، تخیلات و گاهی داستانها و افسانه ها گره می خورد و کاریکاتوریست با بهره گرفتن از نمادها مسائل را به تصویر می کشد. این نمادها از نمادهای کهن غار نشین شروع شده و تاکنون ادامه دارد.

آنحل بولیگان کارتونیست مکزیکی در اغلب آثارش از نماد بهره می جوید.سایت هنر مقاومت از شما دعوت می کند با بعضی از این نمادها به شکلی دقیقتر آشنا شود. مثالهای تصویری این هنرمند می تواند بسیار کارساز باشد.

مدوسا (به یونانی: Μέδουσα، به انگلیسی: Medusa) به معنی فرمانروا، یکی از گورگون‌ها، و تنها فناپذیر در بین آن‌ها، او می‌توانست هر کس که به چشمانش نگاه می‌کرد را تبدیل به سنگ کند. مدوسا در ابتدا دوشیزه‌ای بسیار زیبا بوده است اما پس از اینکه پوزئیدون، خدای دریا او را در معبد آتنا اغوا می‌کند، موجب خشم این الهه می‌شود و آتنه، او را به شکل کریه ترین موجود ممکن، یعنی یک گورگن در می‌آورد، آتنا موهای او را تبدیل به مار می‌کند. از آنجایی که مدوسا در اصل انسان بوده است و فناپذیر در نهایت توسط یکی از قهرمانان اساطیری به نام پرسئوس (Perseus) کشته می‌شود.

پرسئوس که تحت حمایت آتنا و به کمک هرمس به نبرد با مدوسا رفته بود، موفق می‌شود با هوشمندی سر او را از بدن جدا کند و آن را به آتنا دهد که او هم آن را بر زرهٔ روی سینه خود قرار داد. گفته می‌شود که در این زمان، دو تا از موجودات افسانه‌ای، پگاسوس اسب بالدار و کریسائور (Chrysaor) که فرزند مدوسا و پوزئیدون بوده‌اند، از بدن مدوسا خارج شده‌اند.

شازده کوچولو یا شهریار کوچولو (به فرانسوی: Le Petit Prince) داستانی اثر آنتوان دو سنت اگزوپری است که اولین بار در سال ۱۹۴۳ منتشر شد.

این کتاب به بیش از ۲۵۰ زبان و گویش ترجمه شده و با فروش بیش از ۲۰۰ میلیون نسخه، یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های تاریخ محسوب می‌شود. کتاب شازده کوچولو «خوانده شده‌ترین» و «ترجمه شده‌ترین» کتاب فرانسوی‌زبان جهان است و به عنوان بهترین کتاب قرن ۲۰ در فرانسه انتخاب شده است. از این کتاب به طور متوسط سالی ۱ میلیون نسخه در جهان به فروش می‌رسد. این کتاب در سال ۲۰۰۷ نیز به عنوان کتاب سال فرانسه برگزیده شد.

در این داستان سنت اگزوپری به شیوه‌ای سوررئالیستی به بیان فلسفه خود از دوست داشتن و عشق و هستی می‌پردازد. طی این داستان سنت اگزوپری از دیدگاه یک کودک، که از سیارکی به نام ب۶۱۲ آمده، پرسشگر سؤالات بسیاری از آدم‌ها و کارهایشان است.

به مناسبت هفتادمین سالگرد تولد این رمان شیرین، در ماه مارس ۲۰۱۳ نسخه‌های جدیدی از آن منتشر شد: یک نسخه با جلد مقوایی برای نوجوانان، دیگری به همراه سی دی کتاب گویای شازده کوچولو با صدای ویگو مورتنسن، هنرپیشه فیلم «ارباب حلقه‌ها» و نسخه‌ای مصور به همراه نقاشی‌های ژوان سفار.

خلاصه داستان
سال ۱۹۳۵، هواپیمای سنت اگزوپری، که برای شکستن رکورد پرواز بین پاریس و سایگون تلاش می‌کرد، در صحرای بزرگ آفریقا دچار نقص فنی شد و به ناچار در همان‌جا فرودآمد.

همین سانحه دستمایه الهام شازده کوچولو شد که در آن شخصیت قهرمان داستان، خلبانی بی‌نام، پس از فرود در بیابان با پسر کوچکی آشنا می‌شود. پسرک به خلبان می‌گوید که از اخترکی دوردست می‌آید و آنقدر آنجا زندگی کرده که روزی تصمیم می‌گیرد برای اکتشاف اخترک‌های دیگر خانه را ترک کند. او هم‌چنین برای خلبان از گل سرخ محبوبش می‌گوید که دل در گرو عشق او دارد، از دیگر اخترک‌ها تعریف می‌کند و از روباهی که او را این جا، روی زمین، ملاقات کرده است. خلبان و شازده چاهی را می‌یابند که آنها را از تشنگی نجات می‌دهد اما در نهایت شازده کوچولو خلبان را در جریان تصمیم خود قرار می‌دهد و می‌گوید تصمیم گرفته به اخترک خانه‌اش بازگردد.

ویلهلم تل (ویلیام تل یا گیوم تل)، قهرمان تاریخی سوییس در قرن چهاردهم است. در دورانی که دودمان هابسبورگ ان منطقه را زیر تسلط خود درآورد، او جانب ستمدیدگان را گرفت و با رفتار خویش مردم را به مقاومت در برابر متجاوزین ترغیب نمود.
ویلهلم تل یکی از قهرمانان واساطیر تاریخ سوییس واروپاست.در واقع میشود گفت نسخه سوییسی رابین هود است.
ویلیام در برابر اشغالگران سرزمینش سر به طغیان گذاشت ومردم روستایی را که از مالیات های سنگین خسته شده بودند همراه خود علیه حکومت شوراند وقتی که ویلیام دستگیر شد همچنان از فرمانبرداری سر باز زد جوری که برای مجازات او را مجبور کردند سیبی روی سر پسر کوچکش بگذارد و آن را با تیر بزند.درحالی که کوچکترین اشتباه میتوانست باعث قتل پسرش آن هم به دست خودش بشود، اوتیر را درست به سیب زد و آن را دو نیم کرد.
تل در اروپا نماد شجاعت آزادگی وایستادگی در برابر ظلم است .
کتاب ویلهلم تل که شیلر نویسنده ی آن نام دارد بر خیلی ها تاثیر گذاشت و انقلابیون فرانسه از آن الهام گرفتند.
سالوادور دالی او را به تصویر کشیده و جواکینو روسینی، برای او آهنگ زیبایی ساخته است.
بتهوون هم به شدت او را دوست داشت.حتی آدولف هیتلر هم به تل عشق میورزید و در کتاب «نبرد من» به اواشاره نموده است.


زبان اشاره درکاریکاتور از زبان دیالوگ قویتر است و باید ارزش خاصی از این جهت برای این هنرقائل شد . زبان کاریکاتور زبانی بسیار ساده، تصویری ...

Currently unrated








خانه

© 2005-2017 irancartoon.ir All rights reserved.

irancartoon.com
Powered & Hosted by: Gardoon Web Solutions
Gardoon Web Solutions