اولين سايت مرجع کارتون و کاريکاتور در ايران

 


  1395 / 11 / 9 یادداشتی بر کارتون های فرهاد فروتنیان / سیدمسعود شجاعی طباطبایی


ایران کارتون:

فرهاد فروتنیان چندی پیش میهمان ما بود. بی غل و غش، بدون آن ادعاهایی که معمولا گریبان آدم ها را می گیرد و دچار استحاله می کند. 
خیلی ساده و صمیمی مثل کارهایش با هم صحبتی کوتاه داشتیم. به نظر می رسد فرهاد آدم دور از انتظاری نیست.
حرف­هایش، طرح­هایش و نمادهایش هم هیچ یک اختراعات عجیب و غریب دور از ذهن نیستند ، طرح های او به نظر خیلی ساده می آیند اما در دل خود حرف های زیادی دارند .
فرهاد با احاطه خوبی که  از زبان گویای طنزدارد و با ارتباط صمیمانه ای که با مخاطبانش در هر جای دنیا برقرار می کند، آثارش را خلق می کند. خلاقیت فروتنیان در ارائه طرح­هایش سبب می شود تا درک آنها از محدوده جغرافیایی بیرون برود و به زبان بین المللی تبدیل شود و این مسئله قطعا میسر نمی شود مگر با سخت کوشی در شناخت، ایجاد رابطه با مخاطبان مختلف و درک درست از زبان طنز ترسیمی!

فرهاد بدون توجه به اندیشه ­هایی که دچار کلیشه های رایج شده اند و فقط به منظور ارتقای سطح کیفی کارش ،آثارش را خلق می­ کند؛ چون می­ پندارد در غیر این صورت حاصل فکر او جز در محدوده خاصی مطرح نمی ­شود، متاسفانه چندی است در بین بعضی از هنرمندان نوعی احساس برتری و برج عاج ­نشینی به وجود آمده است. این مسئله گریبان بسیاری از هنرمندان از واقعیت گریخته را گرفته، تا جایی که طرح­ هایشان گستره ­ای بیشتر از محدوده خاستگاه آن پیدا نمی­ کند.
فروتنیان در طرح­های طنزآمیز رنگی­ اش، نوعی نگاه تلخ به پیرامونش دارد. بدون تردید این پیوند را از بوش، بروگل و گویا به این سو می­ توان به عنوان نوعی هنرمعترض مشاهده کرد. تناقضی هم وجود ندارد. فرهاد می تواند مثل یک هنرمند نقاش به ایده­ طنز فکر کند.
همچنین یک کارتونیست می­ تواند با عناصر دنیای نقاشی به خلق آثارش بپردازد. نگاه فروتنیان در ارائه آثارش کمی شرقی است، نیم نگاه او به آثار هنرمندان بلوک شرق سبب شده است که شاهد طرح­هایی باشیم که از زیبایی و طراوت هوشمندانه ­ای برخوردارند، اگر طراح طنزاندیش در پی پسند و نیاز بازار نباشد و حتما نخواهد کارتون هایش را با چاپ در اینجا و آنجا به پول نزدیک کند، هیچ­کس هم نخواهد توانست محدودیتی در راهش به وجود آورد.
فروتنیان از زمره هنرمندانی است که می­ تواند با فراغت خاطر کار کند و از میان مشکلات و موانع بگذرد. این کاری است که فرهاد با استعداد و خلاقیت خویش در ایران، ایتالیا و هلند آزموده است.
فروتنیان در این باره می­گوید: "مشکلی که در اروپا وجود دارد.یک اختیار عجیب و غریب است. مثلا به من به عنوان یک ایرانی وقتی در مطبوعات هلند شروع به کار کردم اختیار تام و کامل دادند که خودم خبر را انتخاب کنم و کارم را تولید و چاپ کنم بدون هیچ نظارت و کنترلی!، در ابتدا به نظرم می­ رسید، اینجا آدم باید خوشحال شود. ولی درست برعکس بود. آن جامعه به هر حال دارای عقیده ­ای است و جناح­هایی در آن وجود دارد. و بتدریج پی بردم که یک سیستم کنترل از راه دور وجود دارد که به طور غیر مستقیم بر آثارمن تاثیر می گذارد و مسیرم را مشخص می کند."
فرهاد هنرمندی است که در مطبوعات هلند کار ژورنالیستی می کند، اما توانسته است هویت کاری خود را حفظ کند، و غالب آثارش بر خلاف روالی که در غرب وجود دارد، بدون شرح است. از شما دعوت می کنم به مطالعه بصری آثار این هنرمند خوب ایرانی توجه نمایید!


ایران کارتون:

فرهاد فروتنیان چندی پیش میهمان ما بود. بی غل و غش، بدون آن ادعاهایی که معمولا گریبان آدم ها را می گیرد و ...

Currently unrated








خانه

© 2005-2017 irancartoon.ir All rights reserved.

irancartoon.com
Powered & Hosted by: Gardoon Web Solutions
Gardoon Web Solutions