اولين سايت مرجع کارتون و کاريکاتور در ايران

 


  1394 / 11 / 14 گفتگو با استاد جواد علیزاده درباره سه طرح از شاه


درباره طرح معروف THE END لطفا توضیح بدهید.

در مورد طرح the end باید بگویم ، تقریبا همه کاریکاتوریست ها آرزویشان این بود که بتوانند کاریکاتوری از چهره شاه بزنند، وقتی انقلاب شد این آرزو برآورده شد و همه ما یک تصویر ذهنی از شاه داشتیم،و توانستیم این طرحها را به شکل کاریکاتور ارائه کنیم ،این طرح در زمان پیروزی انقلاب در روزنامه کیهان چاپ شد. مفهوم پایان بیشتر در ارتباط با فیلم های سینمایی موضوعیت داشت و من نیز می خواستم بگویم شاه به پایان دوره اش رسیده است. خیلی ها وقتی این کاریکاتورها چاپ شد به ما می گفتند که شاه برمی گردد، و هراس داشتند! من این کار را با روان نویس pentel ژاپنی کار کردم، هنوز دوره کار کردن با راپید شروع نشده بود. این طرح ها خیلی زود جای ثابتی در روزنامه پیدا کرد و از صفحات داخلی (صفحه افکار عمومی )به صفحه آخر روزنامه منتقل شد که هنوز این سنت در بسیاری از روزنامه ها تکرار می شود.در آن زمان کار اردشیر محصص، بهمن رضایی ، بهمن عبدی و دالوند در این ستون به چاپ رسید.

کار پرتره شاه با دو چشم به شکل تپانچه چطور خلق شد.
این کار را هنوز یکی از بهترین کارهایم می دانم، دو تپانچه به گونه ای کار شده که به هیچ وجه از شباهت اثر کم نمی کند، شما دقت کنید حتی اگر کمی جای ماشه ها تغییر می کرد از شباهت طرح کاسته می شد.این کار در نمایشگاه کنوکه هیست بلژیک با عنوان THE SHAH هم ارائه شد.

کاریکاتور فرار شاه با پولهایی که نقش صورت او را داشت ، چطور طراحی شد؟

در مورد این کار هدفم این بود که بگویم شاه با پولهای بیت المال فرار کرده بود، در واقع این طرح ابتدا به شکل فی البداهه به ذهنم رسید و دیدم چه خوب می شود که حالا اسکناسها دست و پایی داشته باشند.نکته جالب درباره همه این کارها این بود که شب ها من در نارمک نگهبانی می دادم ، درواقع تمامی کسانی که سربازی رفته بودند اسلحه ژسه داشتند، شبها علاوه بر پست دادن، درباره این کاریکاتورها هم بحث می شد، و وقتی در سنگر بودیم این کارها تحلیل می شد.


درباره طرح معروف THE END لطفا توضیح بدهید.

در مورد طرح the end باید بگویم ، تقریبا همه کاریکاتوریست ها آرزویشان این بود که بتوانند کاریکاتوری ...

Current rating: 2








خانه

© 2005-2017 irancartoon.ir All rights reserved.

irancartoon.com
Powered & Hosted by: Gardoon Web Solutions
Gardoon Web Solutions