اولين سايت مرجع کارتون و کاريکاتور در ايران

 


  1395 / 2 / 5 نشست خبری 4مین جشنواره‌ جهانی‌ هنر مقاومت برگزار شد


نشست رسانه‌ای چهارمین جشنواره جهانی هنر مقاومت روز یکشنبه 5 اردیبهشت ماه 1395 با حضور محمد حبیبی مدیر هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس، حبیب‌الله صادقی دبیر کل چهارمین جشنواره جهانی هنر مقاومت، سید مسعود شجاعی‌طباطبایی دبیر بخش کارتون و کاریکاتور و طاهر شیخ الحکمایی دبیر بخش آثار حجمی این جشنواره در سالن اسوه برگزار شد.

حبیب‌الله صادقی در این نشست اظهارداشت: جهان معاصر در حال حاضر درگیر مسائل پیچیده شده و استکبار جهانی با سرکردگی آمریکا و اسرائیل در یک چرخش عجیب خودشان را از خط مبارزه با اسلام خارج کرده و به جریانات عجیب و غریبی مثل طالبان و داعش سپردند که صلح جهانی را تهدید می‌کنند.

وی گفت: انقلاب اسلامی به‌دلیل رویکرد جامعی که دارد، توانست در تازه‌ترین رویداد، برجام را به نتیجه برساند و مدیران موفق کشور در امر سیاست، با وجود تمام پیچیدگی‌های دشمن، به پیروزی رسیدند. البته چند روز پیش، خبر تلخ راهزنی دوباره آمریکا را شاهد بودیم.

دبیرکل جشنواره جهانی مقاومت بیان داشت: ما شاهد چند جنگ بزرگ تلخ در سوریه، یمن و افغانستان بوده‌ایم. اکنون انتظار می‌رود هنرمندان آرمان‌خواه و روشنفکران جهان با چشمان تیزبین و آزادی‌خواه وضعیت معاصر را رصد کنند البته نه تنها هنرمندان دنیای اسلام بلکه هنرمندان خداباوران ادیان دیگر هم این مظلومیت را رصد کرده و به تصویر بکشند.

وی در ادامه افزود: رویکرد ما این است که جشنواره مقاومت به صورت جدی‌تر با حضور هنرمندان خارجی برگزار شود ضمن اینکه دبیرخانه دائمی ما از هنرمندان سال‌های گذشته دعوت کرده تا در این رویداد شرکت کند و همچنین رایزنی‌هایی با سفارت‌های کشورها انجام گرفته است.

حبیب‌الله صادقی درباره اینکه چرا عکس و هنرهای مفهومی در این جشنواره شرکت داده نشده است، گفت: با توجه به این‌که بخش‌های دیگری مانند عکس به فرصت بیشتری برای ارائه آثار نیاز داشتند، امسال جشنواره را فقط در چهار رشته برگزار می‌کنیم. البته نبودن بخش‌های دیگر، موضوع مهمی است و ما سعی می‌کنیم در دوره‌های بعد و با امکانات لازم، رشته‌های بیشتری را در جشنواره بگنجانیم.

وی افزود: موضوعات داعش، استکبار جهانی و صهیونیست موضوعات جدی است که آثار زیادی توسط هنرمندان خلق شده است، این آثار در گنجینه مرکز انجمن هنرهای تجسمی دنیا و دفاع مقدس گردآوری شده و موزه کوچکی است.

وی در خصوص موضوع اقتصاد مقاومتی و جنگ نرم، گفت: این موضوعات از موضوعات بالندگی هنر است؛ اثر هنری یک کالای گران‌قیمت بوده و می‌تواند قابلیت اقتصادی نیز داشته باشد.

وی درباره موضوع مدافعان حرم گفت: این موضوع هم در دستور کار هنرمندان قرار گرفته است ضمن اینکه همه ما مدافعان حرم در حوزه فرهنگ هستیم.

* اعلام فراخوان در ۴ رشته هنری

محمد حبیبی در ادامه این نشست، گفت: طی فراخوانی که اعلام شده آثار هنرمندان در ۴ رشته نقاشی، کارتون و کاریکاتور، هنرهای حجمی و پوستر به صورت اینترنتی در سایت resistart.ir دریافت می‌شود که این آثار در آذر ماه ۹۵ و همزمان با هفته بسیج در موسسه فرهنگی هنری صبا به نمایش در می‌آید. همچنین برگزاری ورک‌شاپ در ۱۵ استان کشور از برنامه جنبی به شمار می‌رود.

وی افزود: غلامعلی طاهری دبیر بخش نقاشی، مصطفی گودرزی دبیر بخش پوستر، مسعود شجاعی طباطبایی دبیر بخش کارتون و کاریکاتور و طاهر شیخ‌الحکمایی دبیر بخش هنرهای حجمی هستند.

* موفقیت در حوزه‌های مختلف کاریکاتور مقاومت

سید مسعود شجاعی طباطبائی در ادامه این نشست گفت: طی سال‌های گذشته، رویدادهای هنری در عرصه کاریکاتور و پوستر با محورهای داعش، غزه و آیلان کردی را دنبال کردیم؛ حتی در فراخوان کارتون و تصویرگری «آیلان کردی»، جایزه‌ای تعیین نشد با این حال هنرمندان ۴۲ کشور آثار خود را به دبیرخانه ارسال کردند.

وی افزود: بخش دیگری از فعالیت‌ها درباره شهادت شیخ نمر بود که در حوزه پوستر، گرافیست‌ها کارهای خوبی داشتند.

شجاعی طباطبائی در ادامه گفت: انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس کارهای بزرگی را در حوزه انیمیشن انجام داده است و انجمن عکس انقلاب و دفاع مقدس نیز فعالیت‌هایی داشته که چند کتاب نفیس را چاپ کردند که مجموعه آخر مربوط به عکس‌های دفاع مقدس علی فریدونی است و در مجموعه بعدی به آثار سعید صادقی می‌پردازد.

* حضور مجسمه‌سازان خارجی در جشنواره‌ مقاومت

طاهر شیخ‌الحکمایی دبیر بخش هنرهای حجمی گفت: طبق سنوات گذشته در بحث عکس و مجسمه‌سازی فعالیت داشتیم که هنرمندان کشورهای مختلف از جمله یونان، سوریه، فلسطین، ژاپن و سوئد آثارشان را در سمپوزیوم‌های بین‌الملل و جشنواره مقاومت شرکت دادند ضمن اینکه قرار است از روسیه ۲ مجسمه‌ساز اثرشان را شرکت دهند.

وی بیان داشت: در بخش دانشجویی هم فعالیت‌هایی خواهیم داشت. امیدواریم امسال نسبت به سال‌های گذشته شرکت‌کنندگان در حوزه حجم بیشتر باشند و تلاش بهتری از خود نشان دهند.


نشست رسانه‌ای چهارمین جشنواره جهانی هنر مقاومت روز یکشنبه 5 اردیبهشت ماه 1395 با حضور محمد حبیبی مدیر هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس ...

Currently unrated


مطالب مرتبط







خانه

© 2005-2017 irancartoon.ir All rights reserved.

irancartoon.com
Powered & Hosted by: Gardoon Web Solutions
Gardoon Web Solutions