اولين سايت مرجع کارتون و کاريکاتور در ايران

 


  1395 / 7 / 8 مرحله اول داوری بخش کارتون و کاریکاتور 4مین جشنواره جهانی هنر مقاومت به پایان رسید


روز چهارشنبه هفت مهرماه سال ۱۳۹۵ داوری اولیه بخش کارتون و کاریکاتور چهارمین جشنواره جهانی هنر مقاومت انجام شد.
در این مرحله آقایان حبیب الله صادقی، سید مسعود شجاعی طباطبایی از میان ۲۳۵۴ اثررسیده در این بخش ۸۱۰ اثر را انتخاب کردند، قضاوت این آثار در محل بنیاد روایت فتح انجام شد.

حبیب الله صادقی، سید مسعود شجاعی طباطبایی و محمدرضا دوست محمدی
نکته حائز اهمیت داوری در وهله اول ارتباط با موضوعات مطروحه در فراخوان جشنواره بود، بسیاری از هنرمندان داخلی و خارجی بخاطر عدم توجه دقیق به مضامین اشاره شده، کارهایی ارسال کرده بودند که به همین علت حذف شد،نکته بعدی نوآوری و بدعت در آثار بود که یک نکته بسیار کلیدی در تمامی قضاوت ها به حساب می آید، بحث بعدی ارتباط سریع و صریح با مخاطب بود، بعضی از هنرمندان به این نکته کلیدی توجه لازم نشان نداده بودند، و آثارشان به دلیل پراکندگی یا ارائه چند مضمون در یک اثر کنار گذاشته می شد، تکنیک و ارائه آثار نیز از دیگر موارد مهمی بود که به آن توجه شد، بعضی از دوستان هنرمند از مضامین خوبی بهره برده بودند اما در اجرا توجه لازم صورت نگرفته بود.

حبیب الله صادقی در حال صحبت بر روی یکی از آثار
یک اثر خوب هنگامی معنا پیدا می کند که اولا هنرمند مدار داستان را به گونه ای ارائه کند که مخاطب متوجه ماجرای ذهنی کارتونیست بشود ، اگر قرار است یک مضمون ارائه شود بایدتا جایی که بتوان از حاشیه ها کاست، این حاشیه ها علاوه بر موضوعات ، شامل اجرای ساده هم می شود، اجراهایی با پیچیدگی های تکنیکی نه تنها کمکی به ارائه مفهوم نمی کند بلکه مخاطب را نیز سردرگم خواهد ساخت و همچنین در داوری متاسفانه کنار گذاشته خواهد شد.
در نهایت تعدادی از آثار با نوشته همراه بود، این نوشته ها در کاریکاتور ژورنالیستی بسیار اهمیت دارد، اما در یک جشنواره جهانی که مخاطب آن باید از طریق تصویر با کار ارتباط برقرار کند و در واقع در اینجا کارتون یک زبان تصویری بین المللی است نیز جایی نخواهد داشت.
مطلب آخر اینکه بعضی ازکارها از عناصر مذهبی و دینی بهره گرفته بود که در کارتون ارائه آن مشکل ساز است، بسیاری از دوستان با تجربه می دانستند که آوردن نوشته های روی پرچم رژیم سعودی و داعش را می توان حذف کرد و از المان های مرتبط استفاده نمود، مثلا زمینه سبز و شمشیر برای پرچم رژیم آل سعود کفایت می کند، همینطور پرچم سیاه و دایره سفید کاملا گویای پرچم گروهک تروریستی داعش است.
در مجموع کیفیت . کمیت آثار ارائه شده خصوصا از سوی هنرمندان ایرانی بسیار بالا یود، و در مورد کارها بین داوران بحث و تبادل نظر صورت می گرفت.
با تشکر فراوان از حضور هنرمندان خوب عرصه کارتون و کاریکاتور لازم است اعلام کنیم به دلیل فشردگی داوری در سایر بخش ها، داوری نهایی بخش کارتون و کاریکاتورروز چهارشنبه چهاردهم مهرماه انجام خواهد شد.

از راست به چپ: محمدرضا دوست محمدی، حبیب الله صادقی، محمد حبیبی، سید مسعود شجاعی طباطبایی و مهران نفیسی


روز چهارشنبه هفت مهرماه سال ۱۳۹۵ داوری اولیه بخش کارتون و کاریکاتور چهارمین جشنواره جهانی هنر مقاومت انجام شد.
در این مرحله آقایان حبیب الله ...

Currently unrated


مطالب مرتبط







خانه

© 2005-2017 irancartoon.ir All rights reserved.

irancartoon.com
Powered & Hosted by: Gardoon Web Solutions
Gardoon Web Solutions