اولين سايت مرجع کارتون و کاريکاتور در ايران

 


  1396 / 3 / 18 مجموعه آثار کارتون احسان گنجی در قالب کتاب منتشر شد


ایران کارتون:

کتاب "گنگ کابوس‌دیده" منتشر شد. این کتاب مجموعه‌ای است از آثار کارتون احسان گنجی، کارتونیست کهگیلویه و بویراحمدی که به همت حوزه هنری این استان گردآوری و در شمارگان 1100 جلد  توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده‌است.

در این کتاب 96 صفحه ای 86 اثر منتخب از این هنرمند در قطع خشتی به چاپ رسیده و با قیمت 14000 تومان در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

کار صفحه‌آرایی این کتاب را یاسر عزآباد و طراحی جلد را فرود عباسی انجام داده است. هم‌چنین استاد جواد علیزاده از کارتونیست‌های مطرح کشور مقدمه‌ای بر این اثر نگاشته است.

علیزاده در بخشی از مقدمه کتاب می گوید: "برای کارتونیست مطبوعاتی، یک‌رنگ ماندن درطول زندگی حرفه‌ای‌، کاری‌است بسیار سخت، آن‌هم دراین وانفسای دورنگی‌ها و فرصت‌طلبی‌ها وکار به نرخ‌روز کشیدن‌ها!

من درآثار احسان گنجی، کارتونیست خوش‌فکر، فعال و پرکارمطبوعات، این ویژگی‌های مثبت متعهد و مستقل بودن را همیشه دیده‌ام. او درمقاطع گوناگون و طی تحولات اجتماعی و سیاسی، به عنوان یک کارتونیست مطبوعاتی و تحلیل‌گر سیاسی و اجتماعی، رسالت و دَین خود را به مردم ادا کرده و با آثار انتقادیِ خود ثابت کرده که اهل مصلحت‌اندیشی نیست؛ شجاعت و جسارت دارد، به هیچ جناحی وابسته نیست و دغدغه‌اش دغدغه‌ی اکثر مردم ایران است. او با پرکاریِ باکیفیتش و باکارهای بی‌شمارش فضای کارتون مطبوعاتی را از نظر صنفی از خمودگی و افسردگی و بی‌تفاوتی خارج کرده و انگیزه‌ی امیدوارانه و عاشقانه قلم‌زدن را دربین سایر کارتونیست‌ها  ایجاد کرده تا آنان حرفه‌ی خود را جدی بگیرند، تحت هر‌شرایطی کار کنند، سوژه بیافرینند و تسلیم شرایط و اوضاع اقتصادی نابسامان حرفه کارتونیسم (بدون حمایت قانون کپی رایت؛ با آن دستمزدهای ناچیز) نشوند.

من با اسم احسان گنجی از قدیم آشنا بوده‌ام و حدس می‌زنم شاید در گذشته‌ها اثر اولیه ارسالی او از دهدشت در مجله‌ی من (طنز و کاریکاتور) به چاپ رسیده باشد. اگر چنین است خوشحالم که مجله‌ی من نقشی ولو کوچک درکشف استعداد‌ او و هنرمندان متعهدی چون او داشته است، که امروزه به خوب‌ها و حرفه‌ای‌های کارتون ایران بدل شده‌اند. درشروع مطلب اشاره‌ای به یک‌رنگ ماندن احسان گنجی داشتم، این‌را هم اضافه کنم که گنجی چه از نظر اخلاق حرفه‌ای و تعهد اجتماعی و چه از نظر تکنیکِ‌کاری، همیشه سعی کرده یک‌رنگ بماند؛ منظورم تک‌رنگ کار کردن اوست! گنجی اکثر کارهایش را در زمینه‌های تک‌رنگ با شخصیت‌های  یک‌رنگ اجرا می‌کند که ادامه و استمرار چنین سبکی هم جسارت می‌خواهد و هم توان هنری بالا، او در این موارد موفق عمل کرده و در عین‌حال ثابت کرده که همیشه دنبال متفاوت بودن و نوآوری در ایده  و در اجرا بوده است. احسان گنجی، هم توان کار مطبوعاتی دارد هم کار جشنواره‌ای و نمایشگاهی؛ و البته در هردو عرصه هم موفق بوده‌ است. حتی آثار مطبوعاتی او هم حال وهوای غیرکلیشه‌ای و نمایشگاهی دارد. او با استفاده از نمادهای تصویری، فضاسازی‌ها و شخصیت‌پردازی‌ها، کارهای ژورنالیستی‌اش را به شکل نمایشگاهی، با خلاقیت تصویری و بار هنری بیشتر اجرا می‌کند. درمورد گنجی تعریف و تعارف! نمی‌کنم، که می‌دانم نه او نیازی به تعریف من دارد و نه من نیازی به تعارف او."


ایران کارتون:

کتاب "گنگ کابوس‌دیده" منتشر شد. این کتاب مجموعه‌ای است از آثار کارتون احسان گنجی، کارتونیست کهگیلویه و بویراحمدی که به همت ...

Currently unrated


مطالب مرتبط







خانه

© 2005-2017 irancartoon.ir All rights reserved.

irancartoon.com
Powered & Hosted by: Gardoon Web Solutions
Gardoon Web Solutions