اولين سايت مرجع کارتون و کاريکاتور در ايران

 


  1395 / 7 / 13 دومین نشست خبری 4مین جشنواره جهانی هنر مقاومت برگزار شد


دومین نشست رسانه ایِ چهارمین جشنواره جهانی هنر مقاومت با حضور حبیب اله صادقی دبیرکل این جشنواره، محمد حبیبی دبیر اجرایی جشنواره، سید مسعود شجاعی طباطبایی دبیر بخش کارتون و کاریکاتور جشنواره، وحید لک روابط عمومی جشنواره صبح روز یکشنبه 11 مهرماه 1395 در مجتمع فرهنگی هنری اسوه برگزار شد.

به گفته محمد حبیبی مدیر اجرایی جشنواره بعد از اعلام فراخوان این جشنواره که آذرماه در موسسه فرهنگی هنری صبا (فرهنگستان هنر) برگزار می شود در ۴ بخش نقاشی، پوستر، کاریکاتور و کارتون و آثار حجمی تعداد ۴ هزار و ۳۶۲ اثر به دبیرخانه ارسال شد که یک هزار و ۴۰۶ اثر در بخش بین الملل و ۲ هزار و ۹۵۶ اثر در بخش ایران هنرمندان اثر ارسال کرده اند. ضمن اینکه این جشنواره به ۵۵ هنرمند نقاش برای خلق اثر فاخر نقاشی سفارش داده است. از جمله این هنرمندها می توان به مصطفی گودرزی ، احمد دالوند، امیر ادهم ضرغام، کاظم چلیپا، حسن روح الامین و حمید قدیریان اشاره کرد.

در ادامه حبیبی با اشاره به تعداد آثار رسیده به تفکیک بخش ها نیز گفت: در این جشنواره ۲ هزار و ۲۷۵ اثر در بخش کاریکاتور و کارتون، ۱۰۵۰ اثر در بخش پوستر، ۱۱۵ اثر در بخش آثار حجمی و یک هزار و ۲۲ اثر در بخش نقاشی به دبیرخانه رسیده است. ضمن اینکه هنرمندان ۷۱ کشور در چهارمین جشنواره هنر مقاومت شرکت کرده اند.

وی ادامه داد: ما در ۱۸ استان از جمله اردبیل، البرز، مشهد، تبریز، بوشهر، خوزستان، همدان، قم، اصفهان و گیلان ورک شاپ برگزار کرده ایم. این ورک شاپ ها به دو صورت حضوری و غیر حضوری برگزار شد. بخش اول داوری تا آخر این هفته در چهار شاخه به اتمام می رسد.

حبیب‌الله صادقی دبیرکل چهارمین جشنواره جهانی هنر مقاومت امروز در نشست خبری این رویداد هنری اظهار داشت: در ایام برگزاری این جشنواره روزهای نکوداشت سلحشوری و رشادت فرزندان این سرزمین را پشت سر می‌گذاریم و همچنین در آستانه ماه محرم و توجه جدی جامعه جهان به مظلومیت امام حسین (ع) به عنوان رشید جهان اسلام هستیم.

وی ادامه داد: هر یک از هنرمندان در این مناسبت‌ها فرهنگ عاشورا و جلوه‌های نورانی حقیقت را به گونه‌ای به تصویر می‌کشند و بنده هم خود را برای شام غریبان آماده می‌کنم. بنده تا کنون ۲۴ اثر از شام غریبان آماده کرده‌ام و تا پایان عمرم در هر شام غریبان یک اثر طراحی خواهم کرد و سفارش دارم بعد از پایان حیات، این گنجینه شخصی نگارگری به آستان قدس رضوی اهدا شود.

صادقی خاطر نشان کرد: اکنون جامعه جهانی سکوت مرگباری را برای مظلومیت مردم سوریه و عراق اتخاذ کرده است. ظلمی که از سوی داعش بی‌هویت به مردم می‌شود، به گونه‌ای باید در بخش هنر انعکاس داده شود که یکی از ابعاد جشنواره هنر مقاومت پرداختن به این مسئله است.

وی افزود: بر این باوریم که آثار هنر انقلاب اسلامی قابلیت دیده شدن به عنوان هنر معاصر را دارد و می‌توانیم این اندوخته را به رؤیت تاریخ بکشانیم؛ با توجه به آثار ارسالی به جشنواره هنر مقاومت سوم آذر ماه نمایشگاهی در فرهنگستان هنر برگزار می‌شود،‌ ضمن اینکه کتاب سومین جشنواره هنر مقاومت نیز طی یک ماه آینده منتشر خواهد شد.

وی یادآور شد: در بخش آثار حجمی ۱۱۵ اثر به دبیرخانه ارسال شده که توسط آقای بهرامی، شیخ‌الحکمایی و بنده داوری می‌شود در بخش گرافیک داوری آثار با مصطفی گودرزی، آقای نجابتی و احمد آقاقلی‌زاده خواهد بود و در بخش نقاشی داوری توسط بنده مصطفی گودرزی و غلامعلی طاهری انجام می‌شود.

دبیرکل چهارمین جشنواره جهانی هنر مقاومت یادآور شد: در بخش نقاشی هنرمندانی از جمله احمد دالوند، کاظم چلیپا، حسن روح‌الامین، آرمان یعقوب‌پور، عبدالحمید قدیریان، شرکت کردند.

سیدمسعود شجاعی طباطبایی با اشاره به موضوعات فراخوان بخش کاریکاتور گفت:‌ دبیرخانه انجمن‌ هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس اتفاقات دیگری را دنبال کرده که می‌توان به مسابقه غزه، داعش و هولوکاست اشاره کرد که همه مسابقات با بازخورد خوبی از سوی رسانه‌ها و هنرمندان مواجه بود.

وی در خصوص حضور هنرمندان با کیفیت آثار بالا در چهارمین جشنواره جهانی هنر مقاومت گفت: ۴۱۲ هنرمند کاریکاتوریست از ۵۵ کشور با ۲۲۷۵ اثر در این جشنواره شرکت کرده‌اند که ۲۶۲ نفر از این هنرمندان از ایران بودند و به ترتیب هنرمندان کشورهای ایران، اندونزی، برزیل، ترکیه و چین بیشترین شرکت‌کنندگان را داشتند.

دبیر بخش کاریکاتور چهارمین جشنواره جهانی هنر مقاومت تصریح کرد: در مرحله اول داوری ۸۱۰ اثر به مرحله نهایی راه پیدا کرده که مرحله نهایی نیز روز ۱۴ مهر برگزار می‌شود که نفرات اصلی مشخص خواهند شد.

شجاعی طباطبایی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر ارسال آثاری با مضمون فاجعه منا به این جشنواره،‌گفت: درباره فاجعه منا کارتونیست‌های ایرانی و خارجی آثاری را به دبیرخانه ارسال کردند اما بیشترین کار در بحث استکبارستیزی و داعش بوده است.

وی گفت: از بین آثار دریافت شده ۶۲۵ اثر کاریکاتورچهره بوده و اکثر آثار مربوط به بخش کارتون است. به نظر می‌رسد که با توجه به فراخوان‌هایی که در مسابقات بین‌المللی اتفاق می‌افتد، با توجه به اینکه این مسابقه یک رویکرد کاملا سیاسی داشته ، حضور پر تعداد هنرمندان دنیا نوید یک موفقیت در ایجاد اعتماد متقابل در زمینه مقاومت را می دهد.


دومین نشست رسانه ایِ چهارمین جشنواره جهانی هنر مقاومت با حضور حبیب اله صادقی دبیرکل این جشنواره، محمد حبیبی دبیر اجرایی جشنواره، سید مسعود شجاعی ...

Currently unrated


مطالب مرتبط







خانه

© 2005-2017 irancartoon.ir All rights reserved.

irancartoon.com
Powered & Hosted by: Gardoon Web Solutions
Gardoon Web Solutions