ویتولد میسیروویچ / لهستان
خط های آزاد، غنی و شجاعانه در نقاشی کودکان با آمیزه ای از اغراق و تمسخر، نخستین خاستگاه هنر کاریکاتور است. به همین اعتبار پیشینه کاریکاتور فراتر از قدمتی که برای آن مکتوب کرده اند، عمری برابر با اولین سپیده دم تصویرگری توسط آدمی دارد. نقوشی که بر دیواره غارها، لوحها و صفحات کهن سنگی به یادگار مانده، نوعی کاریکاتور را تداعی می کند. گویی انسان فارغ از تنگناهای تمدن کنونی با فراغتی کودکانه طنز ترسیمی خود را بر پیشانی صخره ها حک می کرده است. اما بنا به مندرجات تاریخ مدون، هنر کاریکاتور با برآمدن نخستین شراره های ستم در عرصه حیات آدمی با طنزی گزنده برای نمایش بی عدالتی ها به میدان آمده است و به قولی از قرن شانزدهم میلادی به این سو، بسیاری از هنرمندان نقاش با دریدن جامه رسمی نقاشی، برای به تصویر کشاندن مفاهیم تازه از ارزش، کاریکاتور را برای خلق شکلهای گوناکون، با مضامینی شاد و فارغ از مسئولیتها و قواعد خشک هنری عصر خود بر می گزیدند.
در این زمان کاریکاتور در هیات شخصیتهایی با صفات و ویژگیهای مشخص، اغراق آمیز و نامتناجس با کاروان هنرهای نورسیده ای همچون تئاتر کمدی، افسانه های مردمی و نمایش های پرطرفدار کوچه و بازار، همراه شد.
شوکت یالاز / ترکیه
حکام مقتدر قرون وسطی به کاریکاتور وقعی ننهادند و با نوعی بی اعتنایی عمدی این هنر نورسیده را در محاق فراموشی افکندند، اما اقبال عمومی و حمایت روزافزون مردم از کاریکاتور، پایگاه مستقلی برای این هنر جدید ایجاد کرد و این غول شگفت انگیز که از چراغ جادوی قرون به در آمده بود، تا حریم خلوت شاهان مستبد و حکمرانان خودخواه پیش رفت و ارزشهای رسمی اشراف و اعیان را به سخره گرفت.
از آن پس غبغب گوشت آلود نجیب زادگان و سرهای پرنخوت رجال قرون وسطی و روزگار سیاه تفتیش، در کارگاه طراحان هجایی به گونه هیکل خنده دار و گاه در هیات چارپایان ظاهر می شد و دوشادوش افسانه های کهن مردم تا اعماق خانه های کوچک و فقیرانه راه می یافت.
با برآمدن شعله های سرکش جنگ دوم جهانی کاریکاتور در بلوغی حاصلخیز به مصاف بانیان ارتش سالاری و برپا کنندگان این جنگ خانمانسوز شتافت.
سیت مونزور / ترکیه
در هنگامه جنگ جهانگیر، قلم کاریکاتوریستها پوسته طبل جنگ را می درید و نظم حیرت انگیز رایش سوم را به بازی می گرفت.
با خاموشی آتش جنگ – کاریکاتوریستها رازهای دیپلماسی جنگ سرد، نژادپرستی، استثمار و ریاکاری را یکجا آماج هجوم شجاعانه خود قرار دادند و این رزم عالمگیر را تا عصر حاضر پی گرفته اند. فروپاشی کمونیسم، سقوط دیوار برلین و صف بندی تازه اقتصادی، دستمایه های جدیدی برای کاریکاتوریستها به ارمغان آورده است. هنرمندان کاریکاتوریست تاکنون، نگرانی بزرگ بشریت را در خصوص آلودگی محیط زیست، انباشت سلاحهای هسته ای، فقر و گرسنگی، نابرابری های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در قالب هزارها طرح و کاریکاتور به نمایش درآورده اند.
در عصر ما کاریکاتوریستها در زمره محبوب ترین هنرمندان مردمی و در بستری از آرمانها و باورهای مردم با بی عدالتی، نادانی و خرافات می ستیزند و راه روشنی را برای آینده می گشایند
جیتت کوستانا / اندونزی