ایران کارتون:
نمایشگاه کارتون و کاریکاتور«خلیج همیشه فارس» از ۲۳ مهر در طبقه همکف ساختمان مرکزی حوزه هنری دایر شده است، نمایشگاهی شامل آثار کاریکاتور و کارتون هنرمندان این رشته که در پاسخ به یاوهگوییهای دونالد ترامپ؛ رئیس جمهور امریکا و سخنان جعلی او در مورد خلیج فارس و اطلاق خلیج عربی به آن، برپا شد.
با وجود آنکه فاصله زمانی کمی از زمان ایراد سخنان رئیس جمهور امریکا تا برپایی این نمایشگاه وجود داشت اما مخاطب در بازدید از این نمایشگاه، با آثاری قابل تأمل و اعتنا که نشان از نگاه تیزبین هنرمندان این عرصه است مواجه میشود؛ اغلب آثار علیرغم فاخر بودن با همان حربه مورد نظر ترامپ یعنی استفاده از سخنان بیپایه و اساس در اهانت به مردم و سرزمین متمدن ایران استفاده کرده اما این بار همه آن بیپایه و اساس و بیاصالت بودن را متوجه شخص رئیس جمهور و دولت امریکا کردهاند.
اما در میان آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه که حجم غالب آنها از سوی هنرمندان شهرستانی است، آثاری نیز از سوی هنرمند نامآشنای عرصه کارتون به چشم میخورد؛ نامهایی چون بهرام عظیمی و محمدرضا دوستمحمدی.
از میان معدود آثار کارتون بهرام عظیمی؛ هنرمند نامآشنای عرصه کارتون و انیمیشن که در این نمایشگاه به نمایش درآمده است شاید یکی از آثار او سرآمد همه آنها باشد و حتی بتوان گفت که این اثر فصلالخطاب همه آثاری باشد که با موضوع خلیج فارس در این نمایشگاه به نمایش درآمده است.
این اثر در عین سادگی در شیوه اجرا و استفاده از تونالیته محدود رنگی که شاید نخستین مؤلفه برای جذب مخاطب به سمت یک اثر کارتون باشد، ذهن مخاطب را معطوف به پیشینه تاریخی اطلاق نام خلیج فارس به دریای جنوب ایران میکند که البته این رجعت تاریخی به دوران مقابل تاریخ بازمیگردد.
عظیمی در اجرای این اثر به شمایی از یک قطعه سنگواره (فسیل) اکتشاف شده در سواحل خلیج فارس اکتفا میکند، سنگوارهای از اسکلت و استخوانبندی یک آبزی که قطعاً گونهای ماهی است که در دریای خلیج فارس زیست میکرده است و اینکه پس از تجزیه او، رسوبی از مواد و املاح دریایی طرحی از اسکلتبندی او را بر روی قطعه سنگی بر جای گذاشته است، اسکلتی از یک ماهی استخوانی که وقتی در آن دقیق می شویم، نام خلیج فارس را در آن حک شده میتوانیم مشاهد کنیم.
خالق انیمیشن سینمایی «تهران ۱۵۰۰» در اتیکتی که معمولاً در فضای موزههای آثار باستانی پای هر مکشوفه، معرف آن است، قرار میگیرد این عبارت را درج کرده است «۲ میلیون سال پیش از میلاد مسیح ـ محل اکتشاف؛ سواحل جنوب ایران»؛ شاید ذکر این عبارت در پای این اثر کارتون اغراقآمیز باشد که البته براساس ماهیت این رشته هنری باید هم در ابعاد و اشکال اغراقی صورت گیرد و هم در لحن و لفظ شاهد غلوآمیز بودن آن باشیم اما به طور قطع هوشمندی بهرام عظیمی در انتخاب این عبارت مکملی است بر آنچه که خالق این اثر قصد بازگویی آن و تذکر به اذهان مخاطب عام را دارد.
۲ میلیون سال پیش از میلاد مسیح براساس اسناد در زمینه دورههای تاریخی زمین شناسی دقیقاً زمانی است که خلیج جنوبی ایران به واسطه جدا شدن صفحه قارهای افریقا از آسیا و به حاشیه رانده شدن آن به وجود آمده است؛ عظیمی با ذکر این عبارت در ذیل اثر خود به طور حتم خواسته این موضوع را مطرح نماید که از همان ابتدای تشکیل این خلیج نام آن فارس در نظر گرفته شده و لذا بسیاری از کشورهای عربی منطقه که در روزگاری نهچندان دور جزئی از خاک پهناور سرزمین آریاییهای بودند نمی توانند داعیه مالکیت آن را داشته باشند.
برای دیدن آثاری در این زمینه اینجا را کلیک کنید.