اولين سايت مرجع کارتون و کاريکاتور در ايران

 


  1396 / 8 / 9 «فیل آبی 2» منتشر شد / محمدحسین نیرومند


ایران کارتون:

محمدحسین نیرومند هنرمند کارتونیست و گرافیست که در امر آموزش فعال است، اعتقاد دارد دانشگاه های ما چگونه گفتن را یاد دانشجوها می دهند اما درباره ایده یابی و چه چیز گفتن ضعیف عمل می کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدحسین نیرومند گرافیست و کارتونیست درباره فعالیت های اخیر هنری خود گفت: به تازگی کتاب «فیل آبی ۲» با موضوع «دستورالعمل های فیل آبی برای ایده یابی» را منتشر کردم. از سال ۸۹ که کتاب «فیل آبی ۱» منتشر شد با استقبال خوبی رو برو شد و به چاپ پنجم رسید برای همین به فکر کامل کردن آن افتادم.

وی درباره چرایی پرداختن به این موضوع و دلیل استقبال مخاطب از این کتاب بیان کرد: ما در بخش دانشگاهی چگونه گفتن را یاد دانشجویان می دهیم اما درباره اینکه چه چیزی را بگویند حرف نمی زنیم. ایده یابی در واقع روش این است که ما چه چیزی را بگوییم. در واقع روی این موضوع که مفاهیم را چگونه خلاقه بگوییم و سیستم مفهومی را به قواعد بصری تبدیل کنیم، حرف می زنیم. این الگو مورد توجه دانشجوها قرار گرفت و با توجه به اینکه بر اساس یک الگوی شخصی این کتاب را نوشتم، احساس کردم نکته هایی خصوصا در مراحل آخر الگو کم داشت که در جلد دوم به آنها پرداختم. در واقع خواندن هر دو جلد برای کسی که بخواهد از آن بهره بگیرد ضروری است.

این کارتونیست با بیان اینکه این کتاب با توجه به آموزش در عرصه هنر گرافیک تهیه شده است، اظهار کرد: این روش یک روش تجربی است و گرچه قابل استفاده برای همه هنرمندان است اما کاربرد اصلی اش در حوزه گرافیک است. ایده اصلی این کتاب بر اساس این بنا نهاده شده که چگونه با ۲ واژه و نشانه تصویری می توان هر حرفی را در قالب هنر گرافیک زد. عموما چون در حوزه ایده یابی در تدریس و آموزش کمبود داریم این پیش نیاز جدی مورد استقبال قرار گرفت.

این هنرمند که از معدود هنرمندانی است که به طور مرتب در شهرستان ها کارگاه های آموزشی برگزار می کند، درباره کم بودن کارگاه ها در شهرهای مختلف برای علاقه مندان گفت: اصل ماجرا به مدیریت فرهنگی باز می گردد. اگر مدیر فرهنگی یک شهر احساس کند در شهر خود نیاز است تا امری آموزش داده شود آن وقت پی استاد می آید. این کار را نه من هنرمند می توانم انجام دهم نه دانشجو و علاقه مند. در حال حاضر برخی مدیران حوزه هنری در شهرها فعال هستند و برخورد خوبی هم با مقوله آموزش دارند.

نیرومند که در افتتاحیه نمایشگاه «خلیج فارس» در حوزه هنری افتتاح شد نیز حضور داشت درباره این نمایشگاه کارتون بیان کرد: برخی سیاستمداران سوژه خوبی برای کاریکاتوریست ها هستند. از وقتی آقای ترامپ سر کار آمده است فضای خوبی فراهم شده است تا کارتونیست ها پر کار شوند. مواضعی که وی می گیرد و رفتار و منش او باعث این اتفاق شده است.

وی در پایان عنوان کرد: نمایشگاه خلیج فارس آثار درجه یکی را به نمایش گذاشته است اما آنچه مهم است امکان نشر این آثار در فضای مجازی به صورت کتاب و پخش از رسانه ملی است. در واقع ما یک سیستم فرهنگی هوشمند می خواهیم که اولا این آثار را نشان جامعه جهانی بدهد و دوم اینکه در همه بخش ها یک حرکت را دنبال کند. متاسفانه ما فاقد چنین سیستمی هستیم و هیچ سیستم فرهنگی برای ارایه جهانی این آثار و حتی ارایه داخلی وجود ندارد. رسانه ملی در این زمینه کم کار است و همچنین رایزن های فرهنگی ما بسیار بی تحرک هستند.

لازم به ذکر است علاقمندان جهت تهیه کتاب "فیل آبی" می توانند اینجا را کلیک کرده و اقدام به خرید نمایند.


ایران کارتون:

محمدحسین نیرومند هنرمند کارتونیست و گرافیست که در امر آموزش فعال است، اعتقاد دارد دانشگاه های ما چگونه گفتن را یاد دانشجوها می ...

Currently unrated








خانه

© 2005-2017 irancartoon.ir All rights reserved.

irancartoon.com
Powered & Hosted by: Gardoon Web Solutions
Gardoon Web Solutions