اولين سايت مرجع کارتون و کاريکاتور در ايران

 


  1395 / 7 / 7 نمایش همزمان / محمدحسین نیرومند


ایران کارتون:

در این مبحث  توضیحاتی پیرامون مکانیسم دیدن داریم در این امر به دنبال آنیم که درک بصری اشیا از نظر روانشناسی به چه شکل صورت می­پذیرد و تابع چه متغیراتی است. آگاهی یافتن از چگونگی این روند می­تواند مدخل مناسبی برای طرح درس ما باشد. زمانی که چیزی در برابر دیدگان ما قرار می­گیرد تصویر آن در پرده شبکیه چشم منعکس می­شود این مرحله را احساس بینایی می­نامند. سپس این تصویر به وسیله سلسله اعصاب به مغز منتقل می­شود. در این مرحله، ذهن به دریافت و درک شیئی نائل می­گردد.

حال اگر شیئ مذکور برای ذهن قابل درک نباشید چه خواهد شد؟ در چنین صورتی، ذهن به یک طراح اولیه نیاز دارد تا شیئی نامفهوم را با آن مقایسه کرده و از این رهگذر خود را به درکی نسبی از آن برساند در این مرحله، طرح اولیه به ما کمک می­کند تا حدس و گمانمان نسبت به شیئی موجود به صورت تقریبی و نزدیک به واقعیت صورت پذیرد. به عنوان مثال اگر شما برای نخستین بار دستگاه تلفن را دیده باشید حتما آن را با ساندویچ اشتباه نخواهید گرفت! پدیده­ای که امکان مقایسه را در این مورد میسر می­سازد. اصطلاحا انطباق نامیده می­شود.

حال ببینیم چگونه می­توان از این خصوصیت روانی آدمی در طراحی و هنر کاریکاتور بهره گرفت و ایده­های تازه­ای را در پرتو آن اجرا کرد.

همانگونه که یادآور شدیم، انسان هنگام دیدن اشیاء بویژه اشیایی که برایش ناشناخته­اند از طرحی که ما آن را طرح اولیه نام می­دهیم برای مقایسه استفاده می­کند تا بدین وسیله به درکی نسبی از آن دست یابد. حال اگر شما (به عنوان طراح) زمینه­ای را فراهم آورید که بیننده هنگام دیدن اشیاء متقاعد شود که درک و دریافت او از آن شیئی به صورت کامل صورت پذیرفته، ولی ناگهان در تاملات بعدی متوجه شود که دریافت نخستین او کامل نبوده بلکه او به نحوی به وسیله طراح به بازی گرفته شده است، در این صورت می­توان گفت که این تکنیک به طور کامل مورد بهره­برداری طراح قرار گرفته است. از مطالب عنوان شده چنین بر می­آید که تکنیک نمایش همزمان، با نوعی دوگانگی در برداشت و درک اشیا روبرو است. روانشناسان این دوگانگی در برداشت را «نوسانات ادراکی» می­نماند. خطاهای دید نیز در این مقوله قابل طرح است که می­تواند به جای خود مبحث مستقل و جالب برای سلسله درسهای آموزشی ما در آینده باشد.

به روال معمول در اینجا، نمونه­هایی از بهترین آثاری که با به کارگیری این تکنیک پدید آمده­اند را مورد بحث و تحلیل قرار می­دهیم تا درک مطلب گفته شده آسانتر صورت پذیرد.

اما قبل از آن باید گفت آنگونه که از نمونه­های تصویری درس حاضر بر می­آید، هر تصویر متشکل از عناصر یا واحدهای کوچکتر است که هر یک به تنهایی دارای معنایند. هنگامی که این عناصر یا واحدهای مجزا در کنار همدیگر قرار می­گیرند، تصویری جدید با مضمونی متفاوت با مضمون اولیه به  وجود می­آید. در چنین حالتی برای تصویر اولیه و تصویر ثانویه سه وضعیت قابل پیش­بینی است:

الف) ابتدا تصویر کلی دیده می­شود. در این حالت، تصویر کلی همان تصویر اولیه است. سپس تصاویر عناصر متشکله خود را به بیننده می­نمایانند و موجب ایجاد تصویر ثانویه می­شوند.

ب) ابتدا تصاویر عناصر تشکیل دهنده تصویر دیده می­شوند و پس از آن تصویر ثانویه به شکل کلی و در یک پیکره واحد خود را می­نمایاند.

ج) در حالت سوم بین تصویر اولیه و ثانویه برتری چندانی وجود ندارد، به همین دلیل در نگاه اول ممکن است تصویر اجزاء و یا تصویر کلی دیده ­شود.

از سه وضعیت ذکر شده  تنها مورد سوم است که معمولا کمتر مورد استفاده طراحان قرار می­گیرد. زیرا اینگونه تصاویر به علت ضعف در صراحت سرگردانی بیننده را به دنبال خواهند داشت. میل روانی بیننده غالبا خواهان نوعی قاطعیت و صراحت در بیان است. چنانچه این قاطعیت در بیان تصویری مورد توجه طراح قرار نگیرد، باعث اخلال در درک بیننده خواهد شد. این امر همچنین موجب می­شود که بیننده نتواند به سهولت با پیام دیداری طرح، ارتباط نزدیک برقرار سازد.

حال برای ادامه آموزش به توضیح نمونه های تصویری این شماره می پردازیم. تصویر 1 کاریکاتوری از دوغان کارتوریست چیره دست ترک است که با ظرافت و زیبایی به بیان اندیشه خود در قالب هنر کاریکاتور پرداخته است. اگر با نگاهی سریع وشتاب زده از آن بگذرید، متوجه می­شوید که مردی با نهایت تکبر و غرور از کنار کارخانه ای در حال گذر است. آنچه که در این مرحله دیده می­شود، همان تصویر اولیه­ای است که در ذهن شما حک شده است.

حال اگر با دقت بیشتری به طرح نگاه کنید، در خواهید یافت که تصویر کارخانه از واحدهای به هم فشرده­ای تشکیل شده است در این لحظه است که شما متوجه تصویر ثانویه شده­اید. به عبارت دیگر، طراح یک تصویر، دارای دو نما را در آن واحد در برابر دیدگان شما قرار داده و بدین ترتیب مفهوم جدیدی را پی ریخته است. دوغان با بهره­گیری از این تکنیک موفق شده تا اندیشه خود را به بهترین شکل به نمایش گذارد.

از دید دوغان کارگران پرس شده دیگر کارگر به شمار نمی­روند، بلکه همانند آجرهای سیمانی و سازندگان دیوارهای سیاه و ستبر کارخانه­اند، آنچنان که تمام کارخانه در وجود آنان خلاصه میشود. بعلاوه مقایسه جالبی میان دود کارخانه و دود سیگار کارخانه­دار صورت گرفته است. یعنی کارگرانی که دود می­شوند آنچنان بی­ارزش و بی­وزن­اند که دود سیگار مرد کارخانه­دار در این طرح و نیز میان لاشه­های نحیف و سبکبار وهمچون دود کارگران با هیکل چاق وسنگین کارخانه­دار نیز مقایسه ظریفی صورت گرفته است.

تصویر 2 از آن هنرمند برزیلی الیوریا است. در این طرح مرد خشمگینی را که در سخنرانی است مشاهده می­کنید. در بخش میانی طرح گروهی شنونده که آرام و بیصدا در حال تماشایند به چشم می­خورند. در طرح گروه شنوندگان در واقع همان عناصر یا واحدهایی هستند  که ما در ضمن درس به اشاره کردیم. بیننده در آغاز به سبب آگاهی قبلی که معمولا از اینگونه متینگها دارد، ذهن خود را یکراست متوجه شخص سخنران می­کند. در این مرحله است که تصویر اولیه در ذهن او نقش می­بندد.

طراح برای تاکید بیشتر بر این نما دو نفر را در پایین طرح نشان می­دهد که روانه صحنه سخنرانی هستند تا آنها نیز به جمع شنوندگان بپیوندند. الیوریا با این کار خواسته ذهن بیننده را بیشتر به سوی سخنران جلب سازد ودر ضمن پویایی بیشتری به طرح خود بدهد.

اما کمی بعد با کمی دقت متوجه نمای جالب و غافلگیر کننده دیگری می­شود. تجمع افراد در کنار هم تصویر هفت تیری را به وجود آورده که به سمت تریبون و سخنران نشانه رفته است. و این زمانی است که بیننده به درک تصویر ثانویه نایل شده است این دیر کرد که درواقع همان چیزی است که طراح به دنبال آن است.

آرامشی که طراح در نمای اول پیش روی بیننده قرار داده با درک شکل اسلحه در نمای ثانویه، که از تجمع افراد تماشاگر حاصل شده است تضاد شدیدی را ایجاد می­کند. تاکید براین تضاد اثرات نمایشی طرح را دوچندان ساخته است. این تضاد همانگونه که متوجه شده­اید نتیجه برخورد دو مفهوم خشونت اسلحه و آرامش تماشاگران است.

در انتها لازم است توجه خوانندگان را به چند نکته اساسی در مورد تکنیک نمایش همزمان جلب کنیم.

الف) از آنجا که تصاویر ایجاد شده به وسیله این تکنیک از تعداد زیادی عناصر منفرد تشکیل می­شوند، بناچار طراح را ملزم می­سازد که در طراحی و ارائه آناتومیهای موردنظر نهایت دقت  و توجه را به جا بیاورد. همانگونه که در تصویر 2 پیداست یکایک آدمها در هیاتهایی جالب و جذاب طراحی شده­اند.

ب) از نکات بسیار مهم در این تکنیک، انتخاب بجای زاویه دید است مسلما عدم توجه به این نکته از کیفیت اثر خواهد کاست. الیوریا برای آنکه اسلحه را که حاصل تجمع افراد است به بهترین شکل نمایش دهد، زاویه دید را تا می­توانسته از بالا انتخاب کرده است.

ج) از دیگر نکات قابل توجه آنکه عناصر تشکیل دهنده یک تصویر در این تکنیک باید به تعدادی باشند که نتوان آنها را به سهولت برشمرد. به عبارت دیگر کثرت تعداد ضامن جذابیت اثرخواهد بود.

د) از آنجا که واحدهای تشکیل دهنده غالبا به تعداد زیاد در این تکنیک به کار گرفته می­شود، کوچکی هر واحد (عنصر) امری طبیعی خواهد بود به طوری که در برخی از موارد عناصر، بیشتر به نقطه شباهت دارند تا یک واحد معنادار. بنابراین در این گونهموارد باید توجه کافی نسبت به ابعاد عناصر داشت.

 

 


ایران کارتون:

در این مبحث  توضیحاتی پیرامون مکانیسم دیدن داریم در این امر به دنبال آنیم که درک بصری اشیا از نظر روانشناسی به چه ...

Currently unrated








خانه

© 2005-2017 irancartoon.ir All rights reserved.

irancartoon.com
Powered & Hosted by: Gardoon Web Solutions
Gardoon Web Solutions