اولين سايت مرجع کارتون و کاريکاتور در ايران

 


  1395 / 4 / 17 زبان کارتون نیاز به مترجم ندارد/ گفتگو با محبوبه پاکدل


ایران کارتون:

کارتونیست ایرانی و برنده جایزه بزرگ هجدهمین جشنواره جهانی کارتون پورتو پرتغال دلایل انتخاب اثرش در این رویداد هنری را تشریح کرد.

محبوبه پاکدل که به تازگی توانسته در هجدهمین دوره جشنواره بزرگ کارتون و کاریکاتو «پورتو پرتغال» با دریافت جایزه بزرگ آن در سطح جهانی بدرخشد درباره اثرش در این جشنواره به خبرنگار مهر گفت: جشنواره یورو پرتغال در دو بخش موضوعی با موضوع «درک جهانی» و بخش آزاد برگزار شد که من جایزه بزرگ در بخش موضوعی را گرفتم و یک اثرم نیز تقدیر شد. در واقع من برعکس موضوع درک جهانی اثرم را خلق کردم. اثری با موضوع مهاجرت خلق کردم و فهم و شعور جهانی را مورد انتقاد قرار دادم. تم کارم بی تفاوتی اتحادیه اروپا و بی مسئولیتی آنها در قبال مهاجران بود.

وی ادامه داد: داوران جشنواره هم از همین بر عکس کار کردن روی موضوع مورد نظرشان خوششان آمد و البته بحث مهاجرت هم موضوع روز است.

این کاریکاتوریسن با بیان این مطلب که برگزار کنندگان جشنواره پورتو پرتغال هر سال یک المانی بر اساس اثری که جایزه بزرگ را دریافت کرده می سازند در این باره گفت: المانی را که از کارتون برگزیده می سازند هر سال در یک نقطه از شهر قرار می دهند و به نظرم کارشان قابل ستایش است. علت هم این است که معتقدند خاستگاه کارتون، اجتماع و مردم است. آنها سعی می کنند با زبان کارتون که زبان معماگونه است مخاطب را در شهر جذب کنند و به تفکر وادار کنند. مخاطب پس از دقایقی تامل جواب معما را کشف می کند و هم تحت تاثیر قرار می گیرد، هم با یک المان شهری ارتباط برقرار می کند و هم سواد بصری اش رشد می کند. این کار آنها باعث شده شهر پورتو دارای المان های هنری مختلفی باشد که طی سال ها از آثار برگزیده این جشنواره انتخاب شده اند.

 وی در پایان با بیان اینکه اگر باز هم به عقب باز گردم رشته کاریکاتور را انتخاب می کنم، بیان کرد: به نظرم کارتون بیشتر از هر رسانه دیگری تاثیرگذار است. یک زبان بین المللی است که نیازی به مترجم هم ندارد. هر کس با هر ملیتی می تواند با آن ارتباط برقرار کند و پیامش را دریافت کند.

محبوبه پاکدل که بالای ۲۰ جایزه بین المللی در زمینه کارتون و کاریکاتور دارد حالا جایزه ۴ هزار یورویی اش را از پرتغالی ها گرفته در حالیکه سال گذشته جایزه بزرگ کارتون از کشور عمان را دریافت کرد. او در جشنواره بین المللی کارتون «داعش» که در تهران برگزار شد نیز جایزه اول را گرفت.


ایران کارتون:

کارتونیست ایرانی و برنده جایزه بزرگ هجدهمین جشنواره جهانی کارتون پورتو پرتغال دلایل انتخاب اثرش در این رویداد هنری را تشریح کرد.

محبوبه ...

Current rating: 1








خانه

© 2005-2017 irancartoon.ir All rights reserved.

irancartoon.com
Powered & Hosted by: Gardoon Web Solutions
Gardoon Web Solutions