اولين سايت مرجع کارتون و کاريکاتور در ايران

 


  1394 / 11 / 10 آیدین دوغان یک مسابقه کاملا حرفه ای / سیدمسعود شجاعی طباطبایی


آیدین دوغان را دیگر می توان یکی از برترین مسابقات بین المللی کارتون در دنیا دانست، سی و دو دوره برگزاری منظم این مسابقه شاهدی بر این مدعا است.
این نمایشگاه به طور سالانه در شهر آنکارای ترکیه برگزار می شود. سه جایزه اصلی دارد. یعنی اول، دوم و سوم و ۱۲ جایزه ویژه که از طرف سازمان ها و مراکزی که در این مسابقه مشارکت دارند اهدا می شود. هر ساله در ماه نوامبر، مراسم افتتاحیه و اهدای جوایز در آنکارا برگزار می شود و به واسطه ی شهرت آیدین دوغان، رئیس این جشنواره که از ثروتمندترین و با نفوذترین اشخاص در ترکیه محسوب می شود، سران بلندمرتبه ترکیه نظیر رئیس جمهور در آن شرکت می کنند. در دو دوره به عنوان برنده جایزه و داور در این مسابقه شرکت داشتم. اولین بار یعنی در سال ۱۹۹۷ جایزه ام را از دست سلیمان دمیرل رئیس جمهور ترکیه در آن مقطع دریافت کردم. نوبت بعد درسال ۲۰۰۵ فرصتی استثنایی برایم فراهم شد تا در کنار کاریکاتوریست های بزرگی چون رالف استدمن از انگلیس و آنیتا کونز از کانادا داوری این مسابقه را انجام دهم. هنرمندان ایرانی از دومین دوره این مسابقه یعنی ۱۳۸۴ شروع به درو کردن جوایز اصلی این مسابقه کردند. در آن سال داریوش رادپور موفق به کسب جایزه اول این مسابقه شد. 
کاریکاتوریست‌های ایرانی امسال هم در این مسابقه بین‌المللی جوایز مختلفی را از آن خود کردند. 

اثر جلال پیرمرزآباد، برنده جایزه سوم مسابقه آیدین دوغان

اثر محسن نوری نجفی، برنده جایزه دوم مسابقه آیدن دوگان

اثر سامان ترابی، برنده جایزه ویژه مسابقه آیدین دوگان

گفتنی است هر ساله بلافاصله بعد از برپایی مراسم، کاتالوگ این جشنواره برای هنرمندانی که آثارشان به نمایشگاه راه پیدا کرده است اهدا می شود. در عین حال این کاتالوگ با نامه رسمی دبیر جشنواره هر سال برای داوران کلیه مسابقاتی که در گذشته انجام شده است، فرستاده می شود.


آیدین دوغان را دیگر می توان یکی از برترین مسابقات بین المللی کارتون در دنیا دانست، سی و دو دوره برگزاری منظم این مسابقه شاهدی ...

Current rating: 1








خانه

© 2005-2017 irancartoon.ir All rights reserved.

irancartoon.com
Powered & Hosted by: Gardoon Web Solutions
Gardoon Web Solutions