ایران کارتون:
گوستاو دوره (1832-1883) فرزند یک کارمند از خانوادهای متوسط بود. از همان اوان کودکی، استعداد شگرفی برای فراگیری موسیقی و طراحی از خود نشان داد. وی در آن زمان تحت تاثیر شدید آثار گراندویل قرار داشت. در حالی که هنوز شاگرد مدرسهای در بورگ بود، لیتوگرافی را آموخت. او در 1847 به همراه والدینش از پاریس دیداری کرد. در این دیدار با مشاهده کاریکاتورهای فیلیپون در خانه اوبر آنچنان به وجد آمد که به سراغ کارگاه نقاشی و گرافیک فیلیپون رفت و در همانجا آثارش را به وی عرضه کرد. فیلیپون به اندازهای تحت تاثیر کارهای او قرار گرفت که از والدینش خواست تا به گوستاو اجازه دهند نزد او بماند و مشغول کار شود.
در زمانی که هنوز به دبیرستان میرفت، کارتونهای صفحه اول مجله «لوژورنال پوریر» را طراحی میکرد و با دستمزد آن مخارج تحصیل خود را به دست میآورد. او پس از فوت ناگهانی پدرش در 1849 همراه مادرش به پاریس رفت و تا پایان عمر در آنجا ماند. گوستاو تا 1854 برای «لوژورنال پوریو» کار کرد. در این سال وی نشریه «سنت روسی» را چاپ کرد. شاید انتشار این نشریه به دلیل جنگ کریمه بود که او را به شدت تحت تاثیر قرار داده بود.
کار اصلی گوستاو مصور سازی کتابها با استفاده از تکنیک کندهکاری روی چوب بود. او در این کار مستقیما روی بلوکهای چوبی طراحی میکرد. به این ترتیب او در سن 22 سالگی به واسطه آثار چشمگیرش در سراسر اروپا به شهرت رسید. غیر از این تعداد زیادی از کندهکاریهای رو چوب گوستاو زمانی طراحی شده بود که وی در لندن زندگی اجتماعی مطابق مد را به تصویر میکشید.
دوره همه ساله از انگلستان (کشوری که در آنجا برای آثارش ارزش بسیار قائل میشدند.) دیدن میکرد. او در این کشور در یک گالری در خیابان باند، نمایشگاهی دائمی برپا کرد. دیدهگاههای او از لندن سال 1870 در تصاویری مانند اسکلهها، تئاترهای پنی، محلههای کثیف و پرجمعیت ترسیم شده است. او در یکی از این آثار به نام «بر فراز لندن با قطار «no-man, a-land». تبهکاری سلسله ویکتوریا را آشکار ساخته است.
گوستاو دوره پس از جنگ پروس و فرانسه به پیکرتراشی روی آورد. اولین اثر او در این زمینه بنای یادبودی از دوستش الکساندر دوما بود. مراسم تدوین گوستاو در گورستان پرلاشز در پاریس همراه با اقدامات کامل نظامی ودر خور یک افسر لژیون دونور صورت گرفت.