ایران کارتون:
آدمهایی که شخصیت نهان خود را به گونهای متشنج، روانی و غیرقابل تحمل بروز میدهند پرسوناژهایی که در مواقع عادی و حتی وقتی لبخند میزنند حالت عصبیشان کاملا آشکار و مکالماتشان همواره با عصبانیت و تهاجم توام است تصاویری از روابط ظالمانه زندگی سرد و سخت انسانها همگی بیانگر دید عمیق و حساس کاریکاتوریست برجسته انگلیسی رالف استدمن زاده 1936 است.
رالف استدمن با زبان تصویری خاص خود در کاریکاتور، جایگاه ویژهای در بین کاریکاتوریستهای برتر جهان پیدا کرده است. او که کاریکاتور را از بیست سالگی به عنوان حرفه اصلی خود انتخاب کرده است نخست برای کمس لی – نیوزپیپرز طرح میکشید. در بیست و سه سالگی وی با نبوغ و ذوق فوقالعادهای که از خود نشان داد بیش از پیش به شهرت و اعتبار دست یافت. استدمن در این زمان همکاری با نشریات پرتیراژ انگلیسی و آمریکایی همچون تایمز و نیویورک تایمز را آغاز کرد. در همین راستا او به مصور کردن کتابهای کودکان نیز پرداخت و در این زمینه به چنان تسلطی رسید که 1972 «جایزه یابود فرانسیس ویلیام برای بهترین تصویرسازی» را برای طراحی تصاویر کتاب ماجراهای آلیس در سرزمین عجایب از آن خود کرد.
اغلب کاریکاتورهای استدمن مضامین سیاسی و اجتماعی دارند. در این زمینه او با پیروی از روایتهای طنزآمیز کشورش به شخصتهای معروفی همچون هوگارت و سروایک شانک وفادار مانده است.
در طرح برگزیده این مقاله، شاهد صورت عصبی و مرموز یکی از شخصیتهای خلق شده توسط استدمن هستیم که او خود از آن با عنوان اسیران مد (Esclaves de la mode) نام برده است. استدمن در این تصویر چهره مرموزی را ارائه میدهد که با حالتی رنجآور تلاش دارد واکنش عادی مردم پسندی را القاء کند. خطوط و نقاط هندسی منظم در لباس و بویژه در پاپیون او و حرکات خشک و بیروح خط ویژه در حالت صورت که با نزدیک شدن به چهره گربه نشانگر افزایش عصبیت و مرموز بودن این تصویر شده است، بیانگر دید عمیق و حساس استدمن از اضطراب، هیجان و روابط زورگویانه حاکم بر انسان امروز است.