اولين سايت مرجع کارتون و کاريکاتور در ايران

 


  1395 / 9 / 4 یک صفحه از کمیک استریپ «تن‌تن» بیش از یک و نیم میلیون یورو فروش رفت


در اندازه بزرگتر

یک صفحه طراحی کمیک استریپ (پی نما) معروف «ماجراهای تن‌تن» اثر «هرژه» چند روز قبل در حراجی پاریس به مبلغ ۱ میلیون و ۵۵۰ هزار یورو به فروش رسید.

کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند این اثر «هرژه» با موضوع «ماجراهای تن‌تن» حدود ۷۰۰ تا ۹۰۰ هزار یورو به فروش برسد که از مبلغ پیش‌بینی شده بالاتر رفت و با ۱ میلیون و ۵۵۰ هزار یورو رکورد زد.

گاردین در شماره دیروز خود نوشت: این طراحی بر روی کاغذ ۵۰ در ۳۵ سانتیمتری با جوهر چینی توسط کارتونیست معروف بلژیکی، «هرژه» کشیده شده و تصویر «پسر گزارشگر و سگش» «اسنویی» و «کاپیتان هادوک» ملوان را با لباس فضایی و در حال پیاده‌روی روی ماه و تماشای کره زمین نشان می‌دهد.

در سال ۲۰۱۲ نیز جلد کتاب داستان «ماجراهای تن‌تن» اثر «هرژه» خلق شده در سال ۱۹۳۲ در حراجی نیویورک به مبلغ ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار یورو به فروش رسید. «هرژه» قبلا نیز برای فروش این‌چنین آثاری در جهان رکورددار بوده است. یک نقاشی دو صفحه‌ای از وی که به عنوان جلد داخلی «ماجراهای تن‌تن» خلق شده بود و از سال ۱۹۳۷ تا ۱۹۵۸ چاپ و منتشر گردید حدود ۲ سال پیش توسط یک هوادار آمریکایی به مبلغ ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار یورو خریداری شد.

هرژه در اوایل برای ساختن شخصیت اولیه تن‌تن از شخصیت و رفتارهای برادر کوچکش به نام پل رمی که افسر ارتش بلژیک بود استفاده و الگوبرداری فراوان کرد اما بعدها این رویه تغییر کرد و رابطه دو برادر شکرآب شد و هرژه به حدی از برادرش پل نفرت پیدا کرد که در کتاب ماجرای تورنسل شخصیت منفور سرهنگ اسپونز را از وی آفرید. با اینهمه هم تن‌تن و هم سرهنگ اسپونز با تمام تفاوتهای فیزیکی واخلاقیشان دارای مدل موی همانندی بودند که یادآورنده خاطره پل برای هرژه بود. با مرگ هرژه در سال ۱۹۸۳ میلادی، آخرین ماجرای تن‌تن به نام تن‌تن و هنر الفبا که به صورت نیمه‌کاره و در حد اتودهای سیاه و سفید ابتدایی کشیده شده بود، با همان وضع ابتدایی به زبان فرانسه و بعدها به صورت تکمیل شده توسط همکاران هرژه در سال ۱۹۸۶ چاپ و منتشر شد. ترجمهٔ انگلیسی این کتاب در سال ۱۹۹۰ به بازار کتاب عرضه شد. اولین کتاب‌های تن‌تن به این دلیل که با رگه‌های نژادپرستی و باشکوه نشان دادن استعمار اروپاییان همراه بود مورد انتقاد قرار گرفت. هرژه بعد از چندی این انتقادات را پذیرفت و از دههٔ ۱۹۳۰ به بعد کتاب‌های تن‌تن لحن متفاوتی پیدا کرد و حامل پیام‌های بشردوستانه شد. در سال ۱۹۴۶ هرژه با کمک یکی از دوستانش مجله تن‌تن را به راه انداخت که بلافاصله با استقبال شدید مردم روبه‌رو شد.

هرژه در سال ۱۹۸۳ بر اثر یک بیماری خونی درگذشت. این حادثه در تمام نشریات اروپا با تیراژ وسیعی منعکس شد.


در اندازه بزرگتر

یک صفحه طراحی کمیک استریپ (پی نما) معروف «ماجراهای تن‌تن» اثر «هرژه» چند روز قبل در حراجی پاریس به مبلغ ۱ ...

Currently unrated


مطالب مرتبط







خانه

© 2005-2017 irancartoon.ir All rights reserved.

irancartoon.com
Powered & Hosted by: Gardoon Web Solutions
Gardoon Web Solutions