اولين سايت مرجع کارتون و کاريکاتور در ايران

 


  1395 / 11 / 18 یادداشتی بر کاریکاتور همینگوی، اثر یاسر خانبرای/ سیدمسعود شجاعی طباطبایی


یاسر خانبرای هنرمند مطرح اهل سنندج، حالا دیگر خیلی حرف ها برای گفتن در عرصه کاریکاتور چهره دارد. او هفته گذشته به شایستگی برنده جایزه بهترین کاریکاتور مسابقه بین المللی کارتون ردمن در چین شد.موضوع کار او چهره ارنست همینگوی بود که در تلاقی با رمان مشهورش به نام " پیرمرد و دریا" (برنده جایزه نوبل ۱۹۵۴) خلق شده است.
اگر کسی این رمان را که بر اساس یک سرگذشت واقعی نوشته شده بخواند، می تواند بهتر و بیشتر با این کاریکاتور ارتباط برقرار کند.
معمولا برای رسیدن یک هنرمند به سبکی ویژه مسیری طولانی وجود دارد، و گفتن اینکه هنرمند جوانی در عرصه کاریکاتور نه تنها در ایران بلکه در جهان دارای سبک ویژه ای شده است، کمی سخت به نظر می رسد و مخاطب شاید احساس کند سخن به تعارف و اغراق پیش رفته است. اما باید گفت، خانبرای در حال شکل دادن به سبک شخصی خودش است. او بر روی کارهایش واقعا خیلی وقت می گذارد و طراح بسیار خوبی است. همین موارد باعث می شود تا هنر او را نسبت به دیگران متمایز بشماریم.
باید به انتخاب خوب سوژه از سوی خانبرای نیز تبریک گفت. او توانسته است با قدرت تمام در حیطه ای وارد شود که جسارت بالایی را طلب می کند. گفتنی است همینگوی اولین بار وقتی در سپتامبرسال ۱۹۵۲ این داستان را به نشریه لایف سپرد،ظرف فقط ۲ روز بیش از ۵ میلیون نسخه از این مجله فروش رفت.
داستان پیرمرد و دریا شرح تلاش‌های یک ماهیگیر پیر کوبایی است که در دل دریاهای دور برای به دام انداختن یک نیزه‌ ماهی بسیار بزرگ با آن وارد مبارزهٔ مرگ و زندگی می‌گردد. یاسر با نمایش یک تنگ آب، در حالیکه نیزه ماهی شکلی هراسناک به خودش گرفته است، انگار در چنبره ای غوطه ور است که راه به جایی نمی برد. در بالای تنگ چهره ارنست همینگوی و سرانجام در بالاترین بخش این کاریکاتور، قایق کوچک ماهیگیر داستان دیده می شود که در گرداب موهای سر این شخصیت طراحی شده است.
یکی از ارکان مهم یک کاریکاتور چهره خوب آن است که هنرمند خالق آن بتواند شخصیت درونی کاراکترش را به تصویر بکشد.خانبرای در این کاریکاتور نه تنها شخصیت داستان نویس مشهور آمریکایی را به تصویر کشیده است، بلکه پارا فراتر گذاشته و تصویرگر مشهورترین رمان این نویسنده هم شده است.
به یاسر عزیز دست مریزاد می گویم، و تبریک خالصانه ام را تقدیم او می کنم. او جوان است و توانمند، مطمئنم از این هنرمند در آینده بسیار خواهیم شنید.
از شما تقاضا می کنم به مطالعه بصری این کار بپردازید. احتمالا راغب خواهید شد تا هم رمان همینگوی را بخوانید و هم بیشتر با آثار این هنرمند گرانمایه آشنا شوید.


یاسر خانبرای هنرمند مطرح اهل سنندج، حالا دیگر خیلی حرف ها برای گفتن در عرصه کاریکاتور چهره دارد. او هفته گذشته به شایستگی برنده جایزه ...

Currently unrated








خانه

© 2005-2017 irancartoon.ir All rights reserved.

irancartoon.com
Powered & Hosted by: Gardoon Web Solutions
Gardoon Web Solutions