اولين سايت مرجع کارتون و کاريکاتور در ايران

 


  1394 / 11 / 24 گفتگو با سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی / کاریکاتور باید در بین مردم باشد


به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری فارس، برگزاری کارگاه‌های آموزشی رشته‌های هنری در نقاط مختلف کشور، یکی از برنامه‌های مهم در هدفمند‌سازی و شکوفایی توانمندی‌ها است که اساتید کاریکاتور در این بحث موفق عمل کرده‌‌اند.

«سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی» مدیر خانه کاریکاتور ایران علاوه بر اینکه شخصاً در این ورک‌شاپ‌ها شرکت کرده، از دیگر اساتید دعوت می‌کند تا برای اجرای این کار به دیگر استان‌های کشور سفر کنند.

وی در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: بنده طی چند ماه اخیر در ۵ ورک‌شاپ و جلسه پرسش و پاسخ شرکت کردم. در واقع هر جلسه تجربه‌ای ارزشمند برای من و دیگر کاریکاتوریست‌ها بوده است.

شجاعی‌طباطبایی درباره محتوای ورک‌شاپ‌ها، گفت: محتوای ورک‌شاپ‌ها موضوعات روز است؛ اخیراً حوزه هنری جشنواره‌ای تحت عنوان جشنواره جوان با موضوعات بحران آب و نمای شهری برگزار کرد که ما هم در ورک‌شاپ‌ها به این مباحث پرداختیم.

* به دنبال غنای تصویری، تکنیکی و موضوعی هستیم

وی در خصوص دیگر محورهای ورک‌شاپ‌ها بیان داشت: در این جلسات بیشتر به بحث، ایده‌یابی و تکنیک در کاریکاتور و همچنین استفاده از ابزار مناسب پرداخته می‌شود. به عنوان مثال «فرامرز کشتکار»، طراحی‌ فوق‌العاده در کار چهره و معمولی دارد که با نرم‌افزار کار می‌کرد. در یکی از ورک‌شاپ‌ها به او گفتم که حیف است با این توانایی که دارید، کار دست جای خود را به نرم‌افزار بدهد. در واقع در این جلسات از جهت ارتباط با مخاطب روی مباحث غنای تصویری، تکنیکی و موضوعی کار می‌کنیم.

مدیرخانه کاریکاتور ایران افزود: از دیگر محورهای ورک‌شاپ‌ها بررسی مباحث اجتماعی، سیاسی، بین‌المللی و فرهنگی روز است که به سؤالات کاریکاتوریست‌‌‌ها جواب داده می‌شود و حتی در این جلسات اتفاقات مهم را بررسی می‌کنیم.

* پیشکسوتان کاریکاتور ورک‌شاپ‌های استانی برگزار کنند

وی یادآور شد: نکته دیگر پیرامون حضور در شهرستان‌ها این است که حضور هنرمندان پیشکسوت عرصه کاریکاتور و تجسمی در این مناطق می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد چون کاریکاتوریست‌های دیگر استا‌ن‌ها در خیلی از بحث‌ها نیاز دارند که به سؤالات‌شان پاسخ داده شود. بر همین اساس دوستان را تشویق می‌کنم به استان‌های دیگر بروند تا هم طرح‌ها مطرح شود و همین که ابهامات را برطرف کنند.

شجاعی‌طباطبایی اظهار داشت: ارتباط با مسئولان مراکز مختلف از دیگر دستاوردهای سفر به استان‌ها است که در سفر اخیر به مدیران ارشد مراکز پیشنهاد دادم تا در سطح شهر شیراز که اغلب تبلیغات تجاری روی بیلبوردها است، یک سری از بیلبوردها را در اختیار هنرمندان قرار دهند تا هنر در بین مردم ارائه شود.

* کاریکاتور باید وارد فضای عمومی شود

وی افزود: کاریکاتور هنر مردمی است و باید در فضاهای عمومی، ترمینال‌ها و فرودگاه‌ها قرار گیرد؛ این ابزار مهم و مفیدی است و به شکل قاطع عرض می‌کنم که کاریکاتور از معدود هنرهایی است که می‌تواند واکنش سریع به اتفاقات نشان بدهد. به عنوان مثال رهبر معظم انقلاب اسلامی در ارتباط با نفوذ فرهنگی و سیاسی موضوعاتی را مطرح کردند که می‌توان این انتقاد را به زبان تصویری طنزآمیز مطرح کرد به طوری که مردم درگیر شوند و به نتیجه برسند.

* پیگیر کار گروهی در کاریکاتور هستیم

مدیرخانه کاریکاتور ایران درخصوص رشد این ابزار هنری در عرصه ملی و بین‌المللی، یادآور شد: در حال حاضر کاریکاتوریست‌های کشورمان در جشنواره و رویدادهای ملی و بین‌المللی به خوبی کار می‌کنند؛ به نظرم اگر کار را به شکل گروهی انجام دهند، قطعا تأثیرگذارتر خواهد بود که به شکل جدی پیگیر این روش کار هستیم.

وی ادامه داد: ورک‌شاپ‌ها علاوه بر اینکه نیاز آموزشی هنرمندان شهرهای دور را پاسخ می‌دهد، می‌تواند به انجام فعالیت به صورت گروهی و در نتیجه هدفمندتر شدن، کمک کند.


به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری فارس، برگزاری کارگاه‌های آموزشی رشته‌های هنری در نقاط مختلف کشور، یکی از برنامه‌های مهم در هدفمند ...

Currently unrated








خانه

© 2005-2017 irancartoon.ir All rights reserved.

irancartoon.com
Powered & Hosted by: Gardoon Web Solutions
Gardoon Web Solutions