اولين سايت مرجع کارتون و کاريکاتور در ايران

 


  1394 / 6 / 25 ویژگی های آثار یوری کوزوبوکین کارتونیست سرشناس اوکراینی


ایران کارتون:

کوزوبوکين، کارتونيست آرام روسي و خالق خنده هاي تلخ در سن 63 سالگي درگذشت. او متولد سال 1950 روسيه و فارغ التحصيل رشته مهندسي هوافضا بود. کوزوبوکين از سال 1976 به عنوان کاريکاتوريست، کار حرفه اي خود را از مطبوعات آغاز کرد. او به عنوان کاريکاتوريست آزاد در اوکراين فعاليت داشت. او را بايد يک «کارتونيست نمايشگاهي» حرفه اي دانست. از همين روست که او را مي توان با بيش از 300 جايزه، رکورددار دريافت جوايز از مسابقات بين المللي کارتون دنيا دانست.

آثار کاریکاتوریست سرشناس یوری کوزوبوکین دو ویژگی ارزنده دارند: نخست، درک عمیق و پختگی هنرمند در ارائه تحلیل های روانشناختی از رفتارهای معیوب اجتماعی و شخصیت های وابسته به آن و دوم تیزبینی و ذوق وافر او در طراحی و خلق شخصیت ها و ظرایف حرکات و گوناگونی رفتار آن ها بخصوص که همه این صفات در کاریکاتورهای سیاه و سفید بدون بهره گیری از کمترین رنگ ها ارائه شده است.

بی تردید، اقبال عمومی به آثار هنرمندان کاریکاتوریست در شرایطی حاصل می شود که بینشی عمیق و همه جانبه بر آثار هنرمند مترتب باشد. کوزوبوکین از جمله هنرمندانی است که از ذوقی سرشار برای انتخاب سوژه و توانی شگفت برای ترسیم آنچه در ذهن دارد، برخوردار است. به همین دلیل آثار او منظومه ای جالب از نقد و کالبد شکافی شیوه های مناسبات و رفتارها است.

کوزوبوکین هنرمندی متعلق به عصر ارتباطات است. در این عصر، آدمی درگیر شبکه در هم تنیده و شگفت انگیز ابر رسانه ها و ارتباطات الکترونیکی فرامرزی است. بنابراین، شخصیت های او نیز با مظاهر و فن آوری های پیچیده این عصر درگیر شده اند. به این ترتیب، خالق پینوکیو، حالا ماهرانه برای فرزند ناتنی اما بسیار دوست داشتنی اش با تراشیدن یک کنده بزرگ چوبی، کامپیوتر می سازد و کاغذ توالت از طریق فاکس در اختیار نیازمندان قرار می گیرد. یا این که آشپز عصر ما، در حلقه محاصره گرسنگانی که گرداگرد او را گرفته اند، سرگرم تکثیر یک قطعه نان با دستگاه زیراکس است و به این ترتیب کوزوبوکین در عصر فن آوری های پیچیده شخصیتی را که از اسلاف هنرمند خود به وام گرفته، در صحنه های گوناگون به نقش آفرینی وا می دارد. او در عین حال متعلق به جامعه ای در حال گذار از مراحل بعد از فرپاشی یک نظام آرمانی سوسیالیستی است که بنابراین نمیتواند از تاثیرات این رخداد برکنار باشد.

طرح های کوزوبوکین ساده اما با ساختاری منسجم به وجود می آیند. او از فضاهای سفید در خلق کنتراست های چشم نواز و نمایش دقیق اجزا کار، استفاده مطلوبی می کند. هاشورها و سایه هایی که در کاریکاتورهای وی به چشم می آیند، در خدمت اثر ایجاد هماهنگی بیشتر هستند و هیچ جزئی از کار، زائد یا نابجا به نظر نمی رسد.


ایران کارتون:

کوزوبوکين، کارتونيست آرام روسي و خالق خنده هاي تلخ در سن 63 سالگي درگذشت. او متولد سال 1950 روسيه و فارغ التحصيل رشته ...

Currently unrated








خانه

© 2005-2017 irancartoon.ir All rights reserved.

irancartoon.com
Powered & Hosted by: Gardoon Web Solutions
Gardoon Web Solutions