اولين سايت مرجع کارتون و کاريکاتور در ايران

 


  1395 / 2 / 25 مراسم افتتاح 2مین مسابقه بین المللی کارتون و کاریکاتور هولوکاست برگزار شد


مراسم افتتاح نمایشگاه «کارتون و کاریکاتور هولوکاست» صبح امروز شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه با حضور دبیر این نمایشگاه سیدمسعود شجاعی طباطبایی در حوزه هنری برگزار شد. شجاعی طباطبایی در نشستی که پیش از افتتاح این نمایشگاه برگزار شد توضیحاتی درباره این مسابقه ارائه کرد و گفت: اولین مسابقه «کارتون و کاریکاتور هولوکاست» واکنشی به انتشار ۱۲ کاریکاتور توهین آمیز نسبت به پیامبر گرامی اسلام در یک نشریه دانمارکی بود. با توجه به این که در غرب به موضوع آزادی بیان اعتقاد دارند و هیچ حد و مرزی برای آزادی بیان قائل نیستند، ما در اولین دوره این مسابقه این مسأله را مطرح کردیم که چرا هر نقد تردیدآمیزی نسبت به موضوع هولوکاست با جرائم نقدی و زندان همراه است و چرا هر بار منتقدی درباره هولوکاست بحثی را مطرح می کند، دستگیر شده و زندانی می شود.

شجاعی تأکید کرد: ما به دنبال نفی یا اثبات هولوکاست نیستیم اما رسانه های غربی به ویژه صهیونیستی آن را مسابقه نفی هولوکاست می دانند در حالی که ما بحثمان درباره نبود آزادی بیان درباره موضوع هولوکاست در غرب است و این که چرا تاوان هولوکاست را باید مردم مظلوم فلسطین بدهند.

وی با بیان این که امروز روز به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۴۸ است و این روزی است که مردم فلسطین از آن به عنوان روزالنکبه یاد می کنند، ادامه داد: بحث دیگر ما در این مسابقه این است که ما نگران هولوکاست به شکل کلی هستیم چرا که هولوکاست به معنی کشتار جمعی است و در طول تاریخ هم وجود داشته است؛ مثل کشتار جمعی با بمب اتمی در ژاپن در حالی که کشتار جمعی در فلسطین هم سالهاست که وجود دارد و سوال این است که چرا مردم فلسطین که هیچ نقشی در جنگ جهانی دوم نداشته اند، باید تاوان ۶ میلیون یهودی کشته شده در جنگ جهانی دوم را بدهند.

دبیر مسابقه «کارتون و کاریکاتور هولوکاست» درباره جزئیات این مسابقه هم گفت: این مسابقه در دو بخش کارتون و کاریکاتور برگزار شد و این مسابقه بعد از ۱۰ سال واکنشی بود به انتشار کاریکاتور توهین آمیز در مجله شارلی ابدو که باز هم با همان رویکرد از سوی غرب مطرح شد.

شجاعی افزود: در بخش چهره شخصیت هایی چون نتانیاهو و هیتلر مطرح شده است و باز هم تاکید می کنم که ما به دنبال نفی یا تمسخر قربانیان جنگ جهانی دوم یا مباحث نئونازیسم نیستیم بلکه تنها به مظلومیت مردم فلسطین می‌پردازیم و رژیم صهیونیستی را ریشه تمام ظلم هایی که بر مردم فلسطین رفته است، می دانیم.

وی همچنین تعداد آثار این نمایشگاه را ۱۵۰ اثر ذکر کرد و افزود: در این نمایشگاه شاهد حضور پرتعداد هنرمندانی از کشور فرانسه و دیگر کشورهای غربی هستیم از جمله کشورهایی که مسلمان نیستند اما چون فراخوان ما را دیدند که بحث نفی هولوکاست در آن مطرح نیست و صرفا به مظلومیت مردم فلسطین تاکید دارد، در این مسابقه شرکت کردند.

این هنرمند کاریکاتوریست با اشاره به کلام حضرت امام (ره) یادآور شد: به گفته امام راحل اگر در مقابل دین‌مان بایستید ما در مقابل تمام دنیای‌تان خواهیم ایستاد.

شجاعی همچنین اضافه کرد: در این مسابقه ۸۶۴ اثر از ۵۰ کشور دنیا به دبیرخانه ارسال شده است که ۱۵۰ اثر برگزیده آن از ۲۵ اردیبهشت ماه تا ۱۰ خردادماه روی دیوار خواهد بود.

وی جوایز این مسابقه را نیز شامل سه برگزیده در بخش کارتون با جوایز ۱۲ هزار دلاری، ۸ هزار دلاری و ۵ هزار دلاری به همراه ۵ جایزه هزار دلاری اعلام کرد و جوایز بخش کاریکاتور چهره را نیز شامل سه جایزه ۷ هزار دلاری، ۵ هزار دلاری و ۳ هزار دلاری به همراه ۵ جایزه هزار دلاری ذکر کرد که نفرات برتر این مسابقه با رای داوران انتخاب شده اند.

دبیر مسابقه کارتون و کاریکاتور هولوکاست درباره موضع وزیر امور خارجه ایران درباره این مسابقه توضیح داد: جناب ظریف وزیر امور خارجه ایران است و مواضع جدی در برابر رژیم صهیونیستی دارد همان طور که روز گذشته برای شهادت سردار مصطفی بدرالدین به شیخ حسن نصرالله پیام تسلیت داد. در مصاحبه جناب ظریف با نشریه نیویورکر به مباحثی اشاره شده است که به نظر می رسد او در جریان مسابقه ما به طور دقیق نیست و از جزئیات فراخوان ما آگاهی نداشته است اما بعد از این مصاحبه آقای نوش آبادی که سخنگوی وزارت ارشاد است، اعلام کرد که این مباحث در نشریه نیویورکر بیشتر خوراک خارجی داشته است اما لازم است که جناب ظریف بداند که این مسابقه به صورت بین المللی و با حضور آثار هنرمندان ۵۰ کشور جهان برگزار می شود و این که این مباحث مصرف داخلی داشته باشد کمی عجیب است.

شجاعی تصریح کرد: اکنون جناب ظریف در جریان این مسابقه قرار گرفته است و منعی برای حضور ایشان در این نمایشگاه وجود ندارد.

وی در پایان تاکید کرد: ما به دنبال نفی و اثبات هولوکاست و یا مباحث نئونازیسم و هر رژیم نژادپرست دیگری نیستیم و از دید ما رژیم صهیونیستی، رژیم فاشیست نازی و هر رژیم نژادپرست دیگری منفور است. این در حالی است که نشریات صهیونیستی به دنبال مظلوم نمایی هستند که نشان دهند ایرانیان در پی مضحکه کردن قربانیان آنها هستند و ما به گفته امام راحل با رژیم صهیونیستی و این غده سرطانی با تمام توان برخورد می کنیم تا شاهد محو کامل آن باشیم.

در ادامه این مراسم از پوستر دومین مسابقه «کارتون و کاریکاتور هولوکاست» رونمایی شد که به گفته شجاعی طباطبایی این پوستر اثر جیت کاستانا هنرمند اندونزیایی است که لی آت آن را هنرمندان ایرانی انجام داده اند و نشان می دهد که هدف این مسابقه رژیم صهیونیستی است که دنباله رو رژیم فاشیست آلمان نازی است و بادبادک بچه های فلسطین که در میان دیوار حائل صهیونیست ها گرفتار شده است نشان می دهد که مسبب همه فشارها و کشتارهای مردم فلسطین این رژیم صهیونیستی است.

همچنین از تندیس این مسابقه اثر طاهر شیخ الحکمایی نیز رونمایی شد که شجاعی آن را نماد مقاومت مردم مظلوم فلسطین دانست.

در پایان این مراسم از نمایشگاه آثار برگزیده این مسابقه با حضور هنرمندان و مسئولان رونمایی شد.

این نمایشگاه تا ۱۰ خردادماه در حوزه هنری برپاست.


مراسم افتتاح نمایشگاه «کارتون و کاریکاتور هولوکاست» صبح امروز شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه با حضور دبیر این نمایشگاه سیدمسعود شجاعی طباطبایی در حوزه هنری برگزار ...

Current rating: 2


مطالب مرتبط







خانه

© 2005-2017 irancartoon.ir All rights reserved.

irancartoon.com
Powered & Hosted by: Gardoon Web Solutions
Gardoon Web Solutions