اولين سايت مرجع کارتون و کاريکاتور در ايران

 


  1397 / 12 / 21 مراسم اختتامیه و رونمایی از کتاب 4مین دوسالانه بین المللی کارتون کتاب برگزار شد


ایران کارتون:

روز دوشنبه 20 اسفندماه سال جاری مراسم اختتامیه و رونمایی از کتاب 4مین دوسالانه بین المللی کارتون کتاب با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد؛ نیکنام حسینی پور، مدیرعامل خانه کتاب؛ هوشنگ مرادی کرمانی، عضو هیات امنا و علایرضا مختارپور، مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، سعید اوحدی، رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و جمعی از هنرمندان داخلی و خارجی در باغ کتاب تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد به برخی از فعالیت های نهاد در طول سال گذشته اشاره کرد.

وی  در این زمینه افتتاح چند کتابخانه از جمله کتابخانه مرکزی مشهد و بجنورد، برگزاری طرح چهل قلم و تقدیر از اهالی قلم در این طرح، جشنواره قصه گویی در هشت منطقه کشور، برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی، جشنواره خاطره نویسی کتابداران، جشنواره مدال هدهد سفید و انتخاب بهترین کتاب ها در این جشنواره از سوی اعضای کودک و نوجوان کتابخانه ها، نشست های نمایشنامه خوانی، برگزاری دوره های آموزش کتابداران، ارسال بسته های ویژه مناسبتی به کتابخانه ها، تولید و انتشار کتاب هدهد سفید، کنگره شعر دفاع مقدس، برگزاری طرح کتابخانه گردی و هچنین دوسالانه کارتون کتاب را برشمرد.

در ادامه علیرضا مختارپور، مدیرکل نهاد گفت: اولین قانون مستقل مربوط به کتابخانه های عمومی در سال 1344 به تصویب مجلس رسید اما ابهامات و اشکالات اجرای آن قانون سبب شد تا عملا در سال 1352 با وضع برخی مواد در قوانین دیگر، عملا آن قانون کارکرد خود را از دست بدهد. پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران اداره کتابخانه های عمومی عملا تحت مدیریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت. اما علیرغم گسترش کمّی کتابخانه ها، برخی نواقص و کمبودها، اداره کتابخانه های عمومی کشور را با مشکل روبرو ساخت و سرانجام به پیشنهاد دولت قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه های عمومی کشور در هفدهم اسفند 1382 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و از آن تاریخ دوره جدید کتابخانه های عمومی کشور آغاز شد.

مختارپور در ادامه آماری از کتابخانه های عمومی کشور ارائه داد و گفت: تعداد کتابخانه های عمومی در سال 1356، 373 کتابخانه، و در سال 1382 که لایحه دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه می شود 1459 کتابخانه و در پانزدهمین سالگرد تصویب قانون جدید کتابخانه ها در سال 1397 به 3445 کتابخانه عمومی رسیده است. رشد تعداد کتابخانه های عمومی نسبت به سال قبل از پیروزی انقلاب رشد 9برابری را نشان می دهد. و در 15 سال گذشته رشد 136 درصدی در تعداد، 131 درصدی در زیر بنا و 377 درصدی در کتابداران و 73 درصدی مراجعان دستاوردهای دوره 15 ساله این نهاد است.

سیدمسعود شجایی طباطبایی، دبیر چهارمین دوره جشنواره دوسالانه کارتون کتاب نیز با اشاره بر اینکه بیش از چند صد هنرمند کاریکاتوریست حرفه ای در ایران فعالیت می کنند، حضور هنرمندان ایرانی در جشنواره های بین المللی را باعث افزایش اعتبار این جشنواره ها عنوان کرد. به گفته او در حال حاضر کارتونیست های ایرانی هم به عنوان شرکت کننده، هم داور و هم طراح و برنامه ریز در جشنواره های مهم بین المللی حضور دارند و دوسالانه کارتون کتاب ایران نیز از جشنواره های معتبر جهانی محسوب می شود که از بیشتر کشورها هنرمندانی مطرح در آن شرکت می کنند.

طبق توضیحات او در چهارمین «دوسالانه بین المللی کارتون کتاب» 733 هنرمند از 73 کشور دنیا شرکت کردند. تعداد کل آثار ارسالی 2 هزار و 49 اثر بوده است. هنرمندان ایرانی شرکت کننده 237 نفر و هنرمندان خارجی شرکت کننده 496 نفر بودند و بیشترین شرکت کنندگان خارجی از کشور ترکیه با 80 نفر، اندونزی با 54 نفر، چین با 39 نفر، هند با 32 نفر و برزیل با 31 نفر هستند.

سپس سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ با بیان اینکه می توان تعبیر و تفسیرهای مختلفی از نهاد کتابخانه ها به عنوان یک نهاد فرهنگی و تاثیرگذار داشت، عنوان کرد که برخی نهادها تک ساحتی و برخی نهادها چندساحتی هستند. نهاد های چند ساحتی نیز یا در یک بخش فعالیت می کنند و یا به صورت میان بخشی و فرا بخشی فعال هستند. او نهاد کتابخانه ها را نهادی چندساحتی میان بخشی و فرابخشی دانست که کتاب و کتاب خوانی هسته اصلی آن است و کارهای متعددی در این زمینه انجام می دهد.

صالحی با بیان لزوم وجود بخش کودک در همه کتابخانه ها (که در حال حاضر وجود دارد) و ایجاد کتابخانه های تخصصی برای کودکان تصریح کرد: در گام دوم انقلاب که رهبر معظم انقلاب به عنوان نقشه راه ارائه کردند، نیازمند نوسازی و تحولات بیشتر در حوزه کودکان و نوجوانان هستیم تا تاثیرگذاری بیشتری در آینده جامعه داشته باشیم.

وی نهاد کتابخانه ها را به عنوان یک باشگاه فرهنگی نیز دانست و تاکید کرد که این نهاد باید بتواند به عنوان یک کلوب و باشگاه فرهنگی ایرانی، فراتر از هر  قوم، زبان، سن، جنس و غیره و با محوریت کتاب عمل کند. صالحی با اشاره بر اجرای برنامه های متنوع در کتابخانه های عمومی و تقدیر از آنان تاکید کرد که هر چه بیشتر در این مسیر جلوتر رویم، درمیابیم که کارهای انجام نشده بیشتری پیش رو داریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  در بخش دیگری از سخنان خود «کارتون کتاب»  را یک ظرفیت قابل توجه توصیف کرد که از دو ظرفیت هنر و رسانه به طور همزمان بهره می برد. او گفت: هنر و رسانه هر کدام ظرفیت خود را دارند. وقتی یک هنر، رسانه  هم می شود ظرفیت هردو را با خود ترکیب می کند و این اتفاق در هنر کارتون کتاب رخ داده است.

او گفت: همانطور که ما گرفتار یک تغذیه فست فودی ساده و سریع هستیم که سیری کاذب و حتی زیان به بار می آورد، در حوزه دانش نیز دارای یک دانش فست فودی ساده و آسان و در عین حال کاذب شده ایم. کارتون یک هنر رسانه ای است که می تواند بدون کلام و فقط با تصویر مضرات عدم خواندن کتاب را به ما نشان دهد. این هنر همه را به فکر فرو می برد تا بیشتر با آسیب های عدم کتابخوانی روبرو شویم.

در پایان این مراسم برگزیدگان چهارمین دوسالانه بین المللی کارتون کتاب نیز معرفی و تقدیر شده و از کتاب جشنواره رونمایی شد.

برای دیدن نتایج این جشنواره اینجا را کلیک کنید.

برای دیدن گزارش تصویری اینجا را کلیک کنید.


ایران کارتون:

روز دوشنبه 20 اسفندماه سال جاری مراسم اختتامیه و رونمایی از کتاب 4مین دوسالانه بین المللی کارتون کتاب با حضور سیدعباس صالحی، وزیر ...

Current rating: 2


مطالب مرتبط







خانه

© 2005-2017 irancartoon.ir All rights reserved.

irancartoon.com
Powered & Hosted by: Gardoon Web Solutions
Gardoon Web Solutions