اولين سايت مرجع کارتون و کاريکاتور در ايران

 


  1395 / 7 / 7 ماسک های مرموز


ایران کارتون:

آدم­هایی که شخصیت نهان خود را به گونه­ای متشنج، روانی و غیرقابل تحمل بروز می­دهند پرسوناژهایی که در مواقع عادی و حتی وقتی لبخند می­زنند حالت عصبیشان کاملا آشکار و مکالماتشان همواره با عصبانیت و تهاجم توام است تصاویری از روابط ظالمانه زندگی سرد و سخت انسان­ها همگی بیانگر دید عمیق و حساس کاریکاتوریست برجسته انگلیسی رالف استدمن زاده 1936 است.

رالف استدمن با زبان تصویری خاص خود در کاریکاتور، جایگاه ویژه­ای در بین کاریکاتوریست­های برتر جهان پیدا کرده است. او که کاریکاتور را از بیست سالگی به عنوان حرفه اصلی خود انتخاب کرده است نخست برای کمس لی – نیوزپیپرز طرح می­کشید. در بیست و سه سالگی وی با نبوغ و ذوق فوق­العاده­ای که از خود نشان داد بیش از پیش به شهرت و اعتبار دست یافت. استدمن در این زمان همکاری با نشریات پرتیراژ انگلیسی و آمریکایی همچون تایمز و نیویورک تایمز را آغاز کرد. در همین راستا او به مصور کردن کتاب­های کودکان نیز پرداخت و در این زمینه به چنان تسلطی رسید که 1972 «جایزه یابود فرانسیس ویلیام برای بهترین تصویرسازی» را برای طراحی تصاویر کتاب ماجراهای آلیس در سرزمین عجایب از آن خود کرد.

اغلب کاریکاتورهای استدمن مضامین سیاسی و اجتماعی دارند. در این زمینه او با پیروی از روایت­های طنزآمیز کشورش به شخصت­های معروفی همچون هوگارت و سروایک شانک وفادار مانده است.

در طرح برگزیده این مقاله، شاهد صورت عصبی و مرموز یکی از شخصیت­های خلق شده توسط استدمن هستیم که او خود از آن با عنوان اسیران مد (Esclaves de la mode) نام برده است. استدمن در این تصویر چهره مرموزی را ارائه می­دهد که با حالتی رنج­آور تلاش دارد واکنش عادی مردم پسندی را القاء کند. خطوط و نقاط هندسی منظم در لباس و بویژه در پاپیون او و حرکات خشک و بیروح خط ویژه در حالت صورت که با نزدیک شدن به چهره گربه نشانگر افزایش عصبیت و مرموز بودن این تصویر شده است، بیانگر دید عمیق و حساس استدمن از اضطراب، هیجان و روابط زورگویانه حاکم بر انسان امروز است.

 

 


ایران کارتون:

آدم­هایی که شخصیت نهان خود را به گونه­ای متشنج، روانی و غیرقابل تحمل بروز می­دهند پرسوناژهایی که در مواقع عادی ...

Currently unrated


مطالب مرتبط



برچسب ها

ماسک | مرموز





خانه

© 2005-2017 irancartoon.ir All rights reserved.

irancartoon.com
Powered & Hosted by: Gardoon Web Solutions
Gardoon Web Solutions