اولين سايت مرجع کارتون و کاريکاتور در ايران

 


  1395 / 7 / 26 دکتر پوییژ روسادو کارتونیست اسپانیایی / پزشکی با نسخه شوخ طبعی!


او در رشته پزشکی تحصیل کرد اما می خواست مردم را با شوخ طبعی درمان کند. او خوش برخورد، جذاب و مهربان بود. من با پوییژ روسادو نقاش و طراح بزرگ اسپانیایی متولد سال ۱۹۳۱ که تقریبا تمام عمر مفیدش را در فرانسه زندگی کرد، در پرتغال ملاقات کردم. او در سن ۸۵ سالگی از دنیا رفت. او در فرانسه با انتشاراتی های فلگ شیپ، نوول آبزرواتوار، سینه منسوئل، لوکا نارد انچین و فیگارو لیترچرNouvel Observateur, sine Mensuel, Le Canard enchaîné and Figaro littéraire کار می کرد.

پوییژ روسادو در سال ۱۹۶۷ با ژان پی یر و کلود فاوارد دکلوزو Jean-Pierre and Claude Favard Desclozeaux در آوینیون ، انجمن حمایت از طنز را راه اندازی کردند. ده سال بعد در سال ۱۹۷۶ او برنده جایزه بزرگ طنز سیاه گراندویل Grandville شد.

پوییژ روسادو در آثار ارزشمند ی با تکنیک همیشگی آبرنگ اش دایره المعارف جهان حیوانات را خلق کرد و با سیلوی گیراردت Sylvie Girardet همکاری داشت.

پوییژ روسادو فعال حقوق بشر و محیط زیست بود و در سال ۱۹۹۰ با هنریت بیچونیرHenriette Bichonnier در پروژه ضد جنگ با زبان طنز ترسیمی اش همکاری داشت.

آثار طنز پوییژ روسادو همدردی و دلسوزی را اغلب با لبخند آتشین شخصیت های آثارش و تصاویری که در پس رنگ های شاد نهفته بودند نشان می داد که اغلب با تلخی عمیقی که غالبا در موضوعات سیاسی و مضامین سیاسی و اجتماعی دیده می شود مغایرت داشت .

شهر ویلا فرانکاده شیرا در پرتغال که در نزدیکی لیسبون قرار دارد در سال ۲۰۱۴ برای بزرگداشت پوییژ روسادو نمایشگاه " ایورکا" "Eureka"را برگزار کرد که چندین کارتونیست بهترین آثار طراحی شان را که در سال ۲۰۱۳ خلق کرده بودند به نمایش گذاشتند.

کارتونیست مشهور پرتغالی آنتونیو آنتونیس برگزار کننده این نمایشگاه بود که تعداد زیادی از آثار طنز، هجو، طنز سیاسی، کاریکاتورهای اشخاص مشهور و طراحی های کتاب روسادو را که توسط مطبوعات و ناشران فرانسوی چاپ شده بودند در این نمایشگاه به نمایش گذاشته بود.

با مرگ پوییژ روسادو در شانزدهم سپتامبر ۲۰۱۶ نسل جوان هنرمندان فقدان بزرگ این چهره برجسته و آثار طنز او را از دست داد اما او برای همیشه در میان نسل های بعدی هنرمندان زنده باقی می ماند.
پائول مانیز


او در رشته پزشکی تحصیل کرد اما می خواست مردم را با شوخ طبعی درمان کند. او خوش برخورد، جذاب و مهربان بود. من با ...

Currently unrated


مطالب مرتبط







خانه

© 2005-2017 irancartoon.ir All rights reserved.

irancartoon.com
Powered & Hosted by: Gardoon Web Solutions
Gardoon Web Solutions