اولين سايت مرجع کارتون و کاريکاتور در ايران

 


  1394 / 9 / 7 حضور در خط مقدم داعش / محمود نظری در اربیل


در کنار پیشمرگه های محافظ

یکشنبه ۲۴ آبان ۹۴. فرودگاه امام خمینی

من به عنوان نماینده هنرمندان ایرانی به همراه ۴۰ اثر کاریکاتور با موضوع داعش راهی فرودگاه می شوم تا نمایشگاهی (به همت حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و با همکاری کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در اربیل ) با این موضوع در محل وزرات فرهنگ اقلیم کردستان عراق در شهر اربیل برگزار گردد.

پیش از عبور از گیت بازرسی نیروی انتظامی ، بسته دیگری بوسیله یک راننده آژانس در فرودگاه تحویل من می شود که حاوی ۱۴ اثر مینیاتور از یک هنرمند اصفهانی است و قرار است در کنار آثار کاریکاتور به نمایش دربیاید ! از همینجا می توان برنامه ریزی دقیق برگزارکنندگان این نمایشگاه را پیش بینی کرد اما من با خوشبینی! کیسه فریزر راه راهی که حاوی این آثار است را دریافت کرده و به سوی گیت حرکت میکنم. پیش از رسیدن به گیت چندین تماس از سوی دوستان رایزنی فرهنگی ایران در عراق دریافت میکنم که همگی نشان از نگرانی دوستان برای "کیسه نایلونی راه راه حاوی آثار" است که مبادا ماموران بازرسی طبق قوانین حاکم بر فرودگاه از خروج آثار فرهنگی از کشور جلوگیری کنند! که البته به مدد بسته بندی خاص! ماموران بازرسی به محتویات آن شک نمی کنند و "کیسه نایلونی راه راه حاوی آثار فرهنگی" از گیت عبور میکند اما کارتن بزرگی که آثار کاریکاتور درآن قرار گرفته در گیت بازرسی باز شده و مورد بررسی قرار میگیرد و پس از طی مراحل بازرسی از طریق مرز هوایی فرودگاه امام خمینی، تهران را به مقصد اربیل ترک میکنم.

بنر نمایشگاه

فرودگاه بین المللی اربیل :

پس از پیاده شدن و چک شدن پاسپورت به سمت خروجی فرودگاه حرکت میکنم و با دیدن دوستانی که از رایزنی فرهنگی و کنسولگری جمهوری اسلامی در اربیل به استقبال بنده آمده اند، اولین کاری که میکنم بسته فرهنگی مذکور را به آنها تحویل می دهم و بار سنگین مسولیت را از دوش برمیدارم.

در مسیر فرودگاه تا محل اسکان متوجه میشوم که شهر اربیل شهری آرام و امن است و نباید خیلی نگران تهدیدات تروریستی باشم و زمانی که به محل اسکان می رسیم متوجه میشوم باید نگران مسائل دیگری مانند نبود برق ، گاز ، فشار کم آب و نبود اینترنت و... در محل اسکانمان باشم!

محل اسکان ساختمانی است روبه روی کنسولگری ایران در اربیل.

آماده سازی نمایشگاه

دوشنبه ۲۵آبان ۹۴. وزارت فرهنگ اقلیم کردستان عراق :

در مکانی که بیشتر شبیه سالن انتظار سینماست تا سالن نمایشگاه ، آثار که انصافا بشکلی آبرومندانه و با کیفیت به وسیله حوزه هنری در ایران چاپ و شاسی شده ، بر روی سه پایه هایی قرار میگیرد که گویا تجربه رویارویی با داعش را در کارنامه خود داشته اند! و نیاز مبرمی به تعمیرات ما دارند که باعث میشود در این سفر کمی هم نجاری کنم!

سرانجام نمایشگاه آماده می شود که تا ساعتی دیگر بوسیله وزیر فرهنگ اقلیم و سرکنسول ایران افتتاح شود.

کنفرانس خبری وزیر در نمایشگاه

با حضور وزیر، سرکنسول و مقامات و همراهان و خبرنگاران و اهالی رسانه، نمایشگاه افتتاح میشود و من با حضور در کنار این مقامات! با توضیح تک تک آثار و اجرای یک اثر ( با موضوع : کاریکاتور عامل اتحاد و دوستی ایران و اقلیم کردستان) در حضور این دوستان سعی میکنم تا نماینده خوبی برای هنرمندان ایرانی باشم !!

افتتاحیه بشکلی قابل قبول و با استقبال رسانه ها و بازدیدکنندگان و مصاحبه های پی در پی دوستان برگزار میشود و شاید همین افتتاح خوب و مصاحبه ها سبب میشود تا دوستان عزیزمان در کنسولگری به همین افتتاحیه بسنده کنند در روزهای بعدی نمایشگاه ، آثار و هنرمندان را فراموش کنند و من در روزهای بعدی مانند یک کارمند (البته بدون دریافت هیچ حقوق و دستمزدی) در نمایشگاه حاضر میشوم و با پایان ساعت کاری به خانه برمیگردم !

وزیر فرهنگ اقلیم و سرکنسول ایران

سه شنبه ۲۶ آبان ۹۴ :

بدلیل حساسیت موضوع نمایشگاه (داعش) مسائل امنیتی بشدت در مورد ما رعایت میشود و نیروهای پیشمرگه کرد در مسیر نمایشگاه ، زمان حضور در نمایشگاه و مسیر بازگشت در کنارمان هستند. معاون وزارت پیشمرگه های کردستان به همراه محافظان و اسکورت ویژه به نمایشگاه می آید و با دقت آثار را دیده و میپسندد و از مسولین می خواهد تا تعدادی از آثار را برایش ایمیل کنند!

کارگاه دانشجویان مجسمه سازی

چهارشنبه ۲۷آبان ۹۴. دانشگاه هنر اربیل:

پس از حضور تعدادی از دانشجویان و اساتید دانشگاه هنرهای زیبای اربیل در نمایشگاه از من دعوت میشود تا برای بازدید از دانشگاه و برگزاری ورکشاپ به دانشگاه هنر اربیل بروم. که با برنامه ریزی ضعیف دوستان کنسولگری، من به همراه یکی از کارکنان کنسولگری نزدیکی های ظهر به دانشگاه میرسیم!! نکته جالب و حیرت آور در بازدید از دانشگاه برای من، اول سطح کیفی بالای آثار دانشجویان و دوم فضای نامناسب دانشگاه است که در نگاه اول به نظرم میرسد مکان و فضای دانشگاه شباهت زیادی به زندان و بازداشتگاه دارد و عجیب بود که پس از سوال در این مورد حدث من مورد تایید قرار گرفت و یکی از مسولین دانشگاه توضیح داد که این مکان قبلا و حدود ۲۰سال پیش زندان اربیل بوده است.!

راهروهای دانشگاه هنر-زندان سابق

در دیدار با رییس دانشگاه و مدیران گروه های آموزشی هنر، مسولین خواهان ایجاد ارتباط بیشتر بین هنرمندان اقلیم کردستان و کشور ما بودند که البته با مشاهدات من از گرفتاری ها و دل مشغولی های فراوان رابط فرهنگی کنسولگری ایران در اربیل و همکارانشان تحقق این موضوع بعید بنظر میرسد! گرفتاری ها و دل مشغولی هایی که باعث میشود در روزهایی اصلا میزبانان عزیزمان را نبینم!

حضور معاون وزیر پیشمرگه ها در نمایشگاه

پنجشنبه ۲۸ آبان ۹۴ :

نمایشگاه به پایان می رسد و در روزی که دیگر خبری از دوربین و خبرنگار و میهمان نیست ٬ دوستان میزبان هم انگیزه ای برای برگزاری اختتامیه ندارند و آثار جمع آوری شده و من کم کم مهیای بازگشت به وطن می شوم..

اجرای کارتون در حضور دوربین رسانه ها

ورک شاپ کارتون برای دانشجویان و اساتید

کارگاه دانشجویان نقاشی

در وطن هم که همیشه هنرمندان غریب بوده و هستند و تنها زمانی که باید کاری انجام شود " قدر بینند و در صدر نشینند" اما پس از انجام کار بود و نبودشان خیلی مهم نیست! پس از یک هفته از برگزاری نمایشگاه و "انجام شدن کار" دوستانمان در حوزه هنری که زحمت اعزام من و آثار را بر عهده داشتند حتی با یک تماس از رسیدن یا نرسیدن من خبری نگرفته اند! بگذریم... امیدوارم دوستان در برنامه های آینده کمی بیشتر به جایگاه هنر و هنرمند توجه کنند و همانطور که مدام در شعار به "حفظ شان نظام" اصرار دارند به این نکته نیز توجه کنند که هنرمند چه در خارج و چه در داخل کشور سفیر فرهنگی کشور است و اگر می پذیرد که بدون چشم داشتی کاری انجام دهد دلیلی نمی شود که به شان و جایگاه هنرمندان بی توجه باشیم.

و اما ذکر نکاتی چند در این ارتباط:

۱- متاسفانه این برای اولین بار نیست که مسئولین رایزنی فرهنگی ایران در خارج از کشور نسبت به هنرمندان گرانمایه عرصه تجسمی اینگونه بی مبالات عمل می کنند٬ ظاهرا این اتفاق نشان از رویه ای معمول در این سازمان دارد.

۲- متاسفانه مسئولین فرهنگی در داخل کشور هم تفاوت عمده ای بین هنرمندان حوزه تجسمی با سایر زمینه های هنری مثل سینما و موسیقی دارند٬ این برخورد دوگانه جای سوال جدی دارد!

۳- برخورد بیلانی صرفا برای نمایش و تظاهر در بین مسئولین هنری تبدیل به رسمی ناخوشایند شده است٬حضور در جلوی دوربین و نمایش ٬ تظاهر و ریا فضای جالبی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی که برآمده از خون هزاران هزار شهید است٬ نیست!

۴-اگر یک مسئول دون پایه سیاسی به سفری خارجی برود ٬ آیا با او هم اینچنین برخورد می کننند٬ آقای محترم مسئول در کنسولگری ایران در اربیل ٬ با شما هم همینگونه برخورد می شود٬ چرا به وظیفه تان در قبال این هنرمند نامی کشور عمل نکرده اید؟

۵- در ارتباط با حوزه هنری٬ با آقای گودرزی دیباج مسئول واحد تجسمی صحبت کردیم ٬ ایشان٬بی توجهی به این هنرمند را یک غفلت ناخواسته دانستند٬ و گفتند این اتفاق توسط روابط عمومی به واحد مربوطه اعلام می شود و اینکار هم توسط واحد ما انجام گرفت و رسما متولی اصلی این اتفاق رایزنی فرهنگی بوده است٬ اما از جهت اخلاقی این ایراد را می پذیریم که باید پیگیر موارد مربوط به ایشان می شدیم٬ اما قصورما مربوط به فقدان نیروی ما بوده ٬ آقای زنگنه مسئول پیگیری کار ایشان همزمان با آمدن ایشان به عراق رفته اند٬ ما به طور قطع بعد از مراجعت ایشان پیگیر زحمات آقای محمود نظری خواهیم بود.

۶-به اعتقاد ما آقای محمود نظری کار بسیار بزرگی انجام داده اند٬ حضور برای برپایی نمایشگاه داعش در کشوری که عملا به خاطر اقدامات تروریستی این گروه ناامن است٬ اتفاق کوچکی نیست٬ امیدواریم بتوانیم نسبت به بازتاب رسانه ای این اتفاق کاری درخور انجام دهیم٬ صمیمانه دست این هنرمند را می فشاریم و از او تشکر و قدردانی می کنیم٬ هر چند....


در کنار پیشمرگه های محافظ

یکشنبه ۲۴ آبان ۹۴. فرودگاه امام خمینی

من به عنوان نماینده هنرمندان ایرانی به همراه ۴۰ اثر کاریکاتور با موضوع ...

Current rating: 1








خانه

© 2005-2017 irancartoon.ir All rights reserved.

irancartoon.com
Powered & Hosted by: Gardoon Web Solutions
Gardoon Web Solutions